Δευτέρα 28 Δεκεμβρίου 2020

Γιώργος Χατζηγεωργίου: Ο άνθρωπος που έκανε τους Έλληνες… skroutz


Από το γκαράζ, στα υπερσύγχρονα γραφεία - Ο διπλασιασμός του προσωπικού το 2020, το μέρισμα 1,1 εκατ. στους εργαζόμενους και η χρυσή δεκαπενταετία Γεννήθηκε στην Αθήνα, στη Νέα Ιωνία. Είχε μία συνηθισμένη παιδική ηλικία, ενώ κατάφερε να τελειώσει τις σπουδές του στο Πολυτεχνείο και να πάρει το πτυχίο του Ηλεκτρολόγου Μηχανικού. Στοιχείο της επιτυχίας του είναι ότι δεν σκέφτηκε ποτέ πως είναι επιχειρηματίας. Αντιθέτως, είχε πάντα στο μυαλό του ότι αυτό που δημιουργούσε του άρεσε.

Η ζωή του θυμίζει σε πολλά τις ιστορίες εκείνες των ιδρυτών των τεχνολογικών κολοσσών της Silicon Valley. Ξεκίνησε την ιδέα ως παιχνίδι. Ως ένα side project, για να μπορεί να συγκεντρώνει όλα τα προϊόντα και όλες τις τιμές από τα υπάρχοντα ηλεκτρονικά καταστήματα της εποχής. Σε μία εποχή η οποία σε τίποτα δεν θυμίζει τις ευκολίες που προσφέρει σήμερα η εξέλιξη της τεχνολογίας. Έβαλε κεφάλι κάτω και όπως λέει ο ίδιος «τον πήρε το ποτάμι».

Δεκαπέντε χρόνια αργότερα, ο Γιώργος Χατζηγεωργίου, κατάφερε, μαζί με τους μετέπειτα συνιδρυτές της εταιρείας, Βασίλη Δήμο και Γιώργο Αυγουστίδη, να δημιουργήσει το μεγαλύτερο marketplace της χώρας, κάνοντας το skroutz συνώνυμο των ηλεκτρονικών αγορών.
Από το γκαράζ στα υπερσύγχρονα γραφεία και το μέρισμα 1,1 εκατ. στους εργαζόμενους

Η ιδέα του «καρφώθηκε» το 2004, περίπου δύο χρόνια αφότου αποφοίτησε από το Πολυτεχνείο. Σε σύντομο χρονικό διάστημα, όχι μεγαλύτερο των δύο ετών, παίρνει τη μορφή εταιρείας και από ένα γκαράζ των 4 ατόμων προσωπικό, εγκαταστάθηκε στα πρώτα γραφεία στο Μενίδι.

Όλα αυτά, δεν θυμίζουν σε τίποτα τον ελληνικό «γίγαντα» ηλεκτρονικού εμπορίου, ο οποίος σήμερα, στεγάζεται σε υπερσύγχρονα γραφεία στη Νέα Ιωνία και απασχολεί 430 άτομα, εκ των οποίων, τα 179 προσελήφθησαν μέσα στο 2020.

Μάλιστα, το 2020, η διοίκηση του Skroutz προχώρησε στη διανομή μερίσματος ύψους 1,1 εκατ. ευρώ, από την κερδοφορία του 2019, προς 70 υπαλλήλους, τους παλαιότερους της εταιρείας.
Η ελληνική κρίση, η ανοδική πορεία και οι επενδυτές

Λίγα μόλις χρόνια από την ίδρυση της εταιρείας, η χώρα «ανοίγει την πόρτα» στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και η ελληνική οικονομία εισέρχεται σε βαθιά δεκαετή κρίση αναγκάζοντας πολλές επιχειρήσεις και βιομηχανίες σε βίαιο λουκέτο.

Σε αντίθεση με τη γενική εικόνα που επικρατούσε στην Ελλάδα, η ανταπόκριση της εταιρείας στους κραδασμούς της οικονομικής κρίσης, δεν τρόμαξε τον εμπνευστή και τους συνιδρυτές του skroutz, αντιθέτως η εταιρεία έδειχνε να γιγαντώνει συνεχώς.

Η πρώτη επενδυτική συμμετοχή ήρθε νωρίς, στα πρώτα μόλις βήματα, το 2006. Ήταν η είσοδος της Dionic με 300.000 ευρώ, αγοράζοντας το 50% της εταιρείας. Όπως αναφέρει ο ίδιος σε συνέντευξή του, πρόκειται για μία κίνηση η οποία θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί, ωστόσο έγινε από φόβο, καθώς έπρεπε να εγκαταλείψουν τις επαγγελματικές τους υποχρεώσεις και να ασχοληθούν με κάτι αβέβαιο.


Το χρυσό deal με τη CVC και η πανδημία

Το 2020 ξεκίνησε με όχημα το χρυσό deal με τη CVC Capital Partners, η οποία μπήκε στο μετοχικό σχήμα αποκτώντας το 45%, με κεφάλαια τα οποία, σύμφωνα με πληροφορίες, αγγίζουν τα 21 εκατ. ευρώ, για να συμπληρώσει τη σημερινή μετοχική σύνθεση των συνιδρυτών και της SouthBridge.

Στην πανδημία, η εταιρεία γνώρισε ακόμα υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης, δίνοντάς της, σε συνδυασμό με το επενδυτικό deal, να διπλασιάσει το προσωπικό, ενώ εκτίναξε τον τζίρο κατά περίπου 80%.
Τα ανοίγματα στο εξωτερικό και οι… αποεπενδύσεις

Το 2012 έγινε η πρώτη επενδυτική προσπάθεια στο εξωτερικό και συγκεκριμένα στην Τουρκία, ενώ το 2015 προστέθηκε και η Μεγάλη Βρετανία. Δύο προσπάθειες οι οποίες είχαν μεγάλες δυσκολίες. Μάλιστα, στην περίπτωση της Τουρκίας, αργότερα, εκτιμήθηκε ως μία λάθος κίνηση καθώς έγινε αρκετά νωρίς. Ωστόσο, και οι πολιτικοοικονομικές συνθήκες της Τουρκίας, όπως το πραξικόπημα και η μεγάλη πτώση της λίρας, δεν ήταν σύμμαχος, οδηγώντας την εταιρεία, το 2018, σε παύση των δραστηριοτήτων στη γείτονα.

Με την Μεγάλη Βρετανία η περίπτωση είναι αρκετά διαφορετική. Παρότι μιλάμε για πολύ πιο ώριμη ηλεκτρονικά και καταναλωτικά, εκεί οι δυσκολίες διαφορετικές. Τόσο η εξέχουσα θέση του ανταγωνισμού όσο και το επικείμενο Brexit οδήγησαν την εταιρεία, το 2019, να αφήσει αυτή την προσπάθεια και να γίνει focus στο core function της εταιρείας.
Η επόμενη μέρα

Η επόμενη μέρα, βρίσκει την εταιρεία σε μία προσπάθεια να δημιουργήσει το καλύτερο δυνατό ταξίδι για το χρήστη, το λεγόμενο user journey. Ώστε η εμπειρία του χρήστη να είναι απαράμιλλη σε όλα της τα στάδια, από τη διαδικασία αναζήτησης μέχρι την παραγγελία, το check out, την παραλαβή αλλά και το after sales.

Μέσα στο 2020, ανταποκρινόμενοι στις συνεχώς μεταβαλλόμενες συνθήκες, ανέπτυξε την υπηρεσία «Καλαθιού του Skroutz» που επιτρέπει στους καταναλωτές να αγοράζουν μέσα στο περιβάλλον του Skroutz, ενώ δίνει τη δυνατότητα σε καταστήματα που δεν έχουν e-shop να προβάλλονται και να πουλάνε μέσω της πλατφόρμας της. Οι δύο αυτοί άξονες αποτέλεσαν κύρια σημεία ανάπτυξης και εξέλιξης της εταιρείας το 2020, ενώ το 2021 θα ακολουθήσουν

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου