

Ο Olivier Oudar, Αντιπρόεδρος του Ακαδημαϊκού Συμβουλίου του Πανεπιστημίου Sorbonne Paris Nord.
Πρόσφατα, ο καθηγητής Oudar διαδραμάτισε βασικό ρόλο στη διεθνή επέκταση του Πανεπιστημίου Sorbonne Paris Nord. Τον Μάιο του 2024 επισκέφθηκε την Ελλάδα για να επιβεβαιώσει την πρόθεση του Πανεπιστημίου να ενισχύσει την παρουσία του στη χώρα μας ενώ τον Φεβρουάριο του 2025, υπέβαλε αίτηση για την ίδρυση παραρτήματος του πανεπιστημίου στην Ελλάδα, με την ονομασία «Γαλλικό Πανεπιστήμιο Ελλάδος». Ο Οlivier Oudar ήρθε στη χώρα μας με την καθηγήτρια Anne Fauchon, Πρύτανη της Σχολής Πολιτικών και Κοινωνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου, οι οποίοι συνοδεύτηκαν από τον Nicolas Eybalin, ακόλουθο της Γαλλικής Πρεσβείας σε θέματα πολιτισμού και Διευθυντή του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδας. Εκτός από τις διοικητικές και ερευνητικές του ευθύνες, ο Οlivier Oudar συμμετέχει σε διάφορες ακαδημαϊκές και εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες, συμβάλλοντας ενεργά στην ανάπτυξη και την προβολή του Πανεπιστημίου Sorbonne Paris Nord.
Ποια είναι η δική σας εμπλοκή στην διεθνή επέκταση του πανεπιστημίου σας; Ποια είναι η πεποίθηση που σας καθοδηγεί; Η πεποίθηση που μας καθοδηγεί είναι η δυνατότητα ανάπτυξης και προώθησης της διεθνοποίησης των εκπαιδευτικών μας προγραμμάτων. Η ιδέα είναι επίσης να επιτρέψουμε ανταλλαγές φοιτητών μεταξύ Γαλλίας και Ελλάδας.
Γιατί όμως εσείς προσωπικά συμμετέχετε στην επέκταση του πανεπιστημίου σας σε διεθνές επίπεδο; Επειδή είχα την ευθύνη των αντιπροέδρων του πανεπιστημίου που ήταν υπεύθυνοι για την εκπαίδευση και τη φοιτητική ζωή. Επομένως, όλα όσα αφορούσαν τη διεθνοποίηση των προγραμμάτων σπουδών ήταν στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων μου.
Ποια τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα μιας τέτοιας πρωτοβουλίας; Όπως ανέφερα, το πλεονέκτημα είναι ότι δίνει τη δυνατότητα σε φοιτητές, τόσο από τη Γαλλία όσο και από την Ελλάδα, να σπουδάσουν σε συγκεκριμένους τομείς. Επίσης, η δυνατότητα ανταλλαγών, δηλαδή να μπορούν Έλληνες φοιτητές που έχουν ολοκληρώσει προπτυχιακές σπουδές να συνεχίσουν ως μεταπτυχιακοί φοιτητές σε εμάς, ή αντίστροφα, Γάλλοι φοιτητές να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους στην Ελλάδα. Όσον αφορά τα μειονεκτήματα, δεν βλέπω πολλά. Η ιδέα είναι να απονέμουμε πτυχία του ιδρύματός μας σε Έλληνες φοιτητές.

Το Université Sorbonne Paris Nord, αποτελεί ένα από τα δεκατρία αυτόνομα πανεπιστήμια που διαδέχθηκαν το ιστορικό Πανεπιστήμιο της Σορβόννης. Photo: Wikipedia
Στην αίτηση σας αναφέρεστε ως Γαλλικό Πανεπιστήμιο της Αθήνας. Υπάρχουν δυνατότητες συνεργασίας με άλλα Πανεπιστήμια του Παρισιού; Σε αρχικό στάδιο, η ίδρυση του Γαλλικού Πανεπιστημίου της Ελλάδας, προβλέπει μια αποκλειστική συνεργασία με το δικό μας πανεπιστήμιο. Στο μέλλον όμως στην προοπτική συνεργασίας με άλλα πανεπιστήμια του Παρισιού, θα λέγαμε “γιατί όχι”; Προς το παρόν όμως δεν έχει προβλεφθεί κάτι τέτοιο.
Ποια η θέση της γαλλοφωνίας σε αυτό το καινούργιο project; Αυτό που προβλέπει το πρόγραμμά μας είναι, ότι οι φοιτητές που θα ακολουθήσουν τις σπουδές τους στην Αθήνα, θα έχουν παράλληλα με τα μαθήματα τους την επιλογή να ακολουθήσουν μαθήματα Γαλλικών. Αυτό γίνεται στην περίπτωση που θέλουν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στη Γαλλία.
Η νέα αναφορά στη “Σορβόννη” στο όνομα του πανεπιστημίου σας είναι rebranding ή ιστορική αναφορά; Πρόκειται για αναφορά στο γεγονός ότι στα τέλη της δεκαετίας του 1960 το Πανεπιστήμιο του Παρισιού, η Σορβόννη, χωρίστηκε λόγω μεταρρυθμίσεων σε 13 πανεπιστήμια. Το δικό μας ήταν το 13ο πανεπιστήμιο που προέκυψε από τη Σορβόννη. Γι’ αυτό, το 2009, αποφασίσαμε να αλλάξουμε το όνομα του πανεπιστημίου μας, έπειτα από διαβούλευση, και η ακαδημαϊκή κοινότητα επέλεξε το όνομα Sorbonne Paris Nord.
Πώς αξιολογείτε το επίπεδο της ελληνικής εκπαίδευσης; Από αυτά που έχω δει, το επίπεδο της ελληνικής εκπαίδευσης είναι ήδη υψηλό και ανταποκρίνεται πλήρως στις προσδοκίες που θα έχουν οι Έλληνες φοιτητές και το ακαδημαϊκό επίπεδο ενός Γάλλου φοιτητή.
Ποιο είναι το όνειρο σας για την έρευνα στην Ελλάδα; Η ιδέα είναι να μπορέσουμε να αναπτύξουμε συνεργασίες στο μελλοντικό Γαλλικό Πανεπιστήμιο της Αθήνας και να δώσουμε τη δυνατότητα σε διδακτορικούς φοιτητές να ξεκινήσουν ερευνητικά έργα σε συνεργασία με γαλλικά ερευνητικά εργαστήρια.
Στη συζήτηση για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, ιδιωτική ή δημόσια, ποιο είναι το σχόλιο σας; Δεν έχω κάποιο ιδιαίτερο σχόλιο. Ο στόχος αυτού του έργου είναι να αυξήσει τις ευκαιρίες των νέων Ελλήνων να συνεχίσουν τις σπουδές τους.
Πώς προέκυψε η ιδέα να επενδύσετε στην Ελλάδα;
Εδώ και πάνω από 30 χρόνια συνεργαζόμαστε με Έλληνες εταίρους σε διάφορους ακαδημαϊκούς τομείς. Η ιδέα είναι να διευρύνουμε αυτές τις συνεργασίες και να ενισχύσουμε τη συνεργασία μας με Έλληνες ακαδημαϊκούς και ερευνητές.
Ποια είναι η σημασία της γνώσης στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης; Η τεχνητή νοημοσύνη, αν και υπάρχει εδώ και αρκετά χρόνια, μας δίνει νέα εργαλεία ως πανεπιστημιακούς και μας επιτρέπει να εργαζόμαστε διαφορετικά, ειδικά στον τομέα των αξιολογήσεων. Είναι ένας τομέας που πρέπει να αναπτυχθεί περαιτέρω και στον οποίο το πανεπιστήμιό μας ήδη επενδύει. Θα θέλαμε, στο μέλλον, να μοιραστούμε αυτές τις γνώσεις με τους Έλληνες εταίρους μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου