Σάββατο 6 Ιουλίου 2024

Μασονία: Η μεγάλη Στοά της Ελλάδος, τα μυστικά και τα σκάνδαλα

Ο Αντώνης Σρόιτερ και η Αυτοψία έκαναν «βουτιά» στα άδυτα της ελληνικής Μασονίας γνωρίζοντας από κοντά τους Τέκτονες. Για πρώτη φορά, τηλεοπτική κάμερα μπήκε στην Μεγάλη Στοά της Ελλάδος που είναι στο κέντρο της Αθήνας και κατέγραψε όλους τους χώρους της και μίλησε με ανθρώπους που βρίσκονται καθημερινά εκεί. Οι τελετές μύησης, τα σύμβολα, τα σπάνια έγγραφα και ντοκουμέντα, αλλά και το dress code. Τι είναι ο Τεκτονισμός; Γιατί διακατέχεται από μυστικοπάθεια; Γιατί κάποιοι κατηγορούν τους Μασόνους; Για ποιο λόγο η Ορθόδοξη Εκκλησία τον χαρακτηρίζει ως αίρεση; Αυτές ήταν μερικές από τις ερωτήσεις που τέθηκαν στους τέκτονες με τους οποίους συνομίλησε η εκπομπή.

Ο «θυρωρός»

Η Μεγάλη Στοά της Ελλάδος έχει αυστηρά μέτρα ασφαλείας. Κάγκελα, κάμερες, μαγνητικές πόρτες και πολλά περισσότερα. Κυρίως για να αποφύγουν τους αδιάκριτους, όπως λένε. Στην είσοδο εκείνος που αποφασίζει ποιος θα μπει και ποιος όχι είναι ο «Θεράποντας». Εκτελεί ρόλο θυρωρού επί της ουσίας και αποφασίζει ποιος θα μπει και ποιος όχι στη Στοά. Απαγορεύεται η είσοδος σε οποιονδήποτε δεν είναι μέλος της Στοάς, όπως λέει, ενώ υπάρχει και το απαραίτητο dress code, καθώς το κοστούμι είναι απαραίτητο για την είσοδο.








Τα μυστικά, τα σύμβολα και οι τελετές στη μεγάλη αίθουσα Ο κοσμήτορας Ανδρέας Κυριαζής στη συνέχεια υποδέχθηκε τον Αντώνη Σρόιτερ στην Μεγάλη Αίθουσα της Στοάς. Είναι ο χώρος που αποτελεί την καρδιά της Στοάς και εκεί γίνονται επί της ουσίας όλες οι τελετές. «Ο ρόλος του κοσμήτορα είναι ένας διοικητικός ρόλος καθώς στηρίζει το έργο της Μεγάλης Στοάς και το δεύτερο σημαντικό κομμάτι είναι οι πνευματικές κατευθύνσεις για να συμβουλεύουμε τους αδερφούς», ανέφερε αρχικά.

Ως προς το ποιοι κάθονται σε εκείνο το υψηλότερο επίπεδο της αίθουσας, ο κοσμήτορας απαντά: «Εδώ κάθεται ο Σεβάσμιος (πρόεδρος) και πρώην Σεβάσμιοι». Δίπλα του βρίσκεται ένα βιβλίο της Καινής Διαθήκης, αλλά και ένας γνώμονας, με τον ίδιο να εξηγεί πως αντιστοιχεί στην «ηθική συμπεριφορά του κάθε Τέκτονα, την εξέλιξη και την αυτοπειθαρχία».

Σχετικά με το... διάσημο μάτι, όπως λέει πρόκειται για τον «Παντεπόπτη οφθαλμό. Είναι η θεϊκή δύναμη, αυτός που βλέπει τα πάντα και βέβαια τίποτα δεν μπορεί να ξεφύγει από την αντίληψή του». Έπειτα επεξηγεί και άλλα σύμβολα πριν φτάσει στην ελληνική σημαία που βρίσκεται επίσης εκεί με τον ίδιο να λέει πως μετά από κάθε τελετή, άπαντες τραγουδούν τον εθνικό ύμνο.







Ο Κοσμήτορας αναφέρει επίσης ότι ο κάθε συμμετέχων εισέρχεται στην αίθουσα με πολύ συγκεκριμένο τρόπο ανάλογα με το βαθμό του. Οι τρεις βασικοί βαθμοί του τεκτονισμού είναι οι μαθητές, οι εταίροι και οι διδάσκαλοι.

Άπαντες έχουν το ξίφος τους στη θέση του, που συμβολίζει το εργαλείο που θα του δώσει τη δυνατότητα να προσαρμοστεί και να ακούσει τη διδασκαλία. Το μόνο ξίφος που διαφέρει είναι του Σεβάσμιου.

Στην είσοδο της αίθουσας υπάρχουν δύο στύλοι που συμβολίζουν τη δύναμη και την αποφασιστικότητα, ενώ πλάι τους είναι δύο λίθοι. Ο ένας ακατέργαστος που συμβολίζει, σύμφωνα πάντα με τον Κοσμήτορα, την πρότερη κατάσταση όποιου γίνεται μέλος της Στοάς και ακόμα ένας τέλειος κυβικός λίθος που συμβολίζει το αποτέλεσμα.

Τι πιστεύουν οι Έλληνες μασόνοι

Η εκπομπή στη συνέχεια βρέθηκε στο γραφείο του ηγέτη των Ελλήνων Μασόνων, Μιχαήλ Ματτέ. Είναι ο Μεγάλος Διδάσκαλος της Μεγάλης Στοάς της Ελλάδος. Ο ίδιος μιλά για την ιστορία των Μασόνων και από πού ξεκίνησε η συγκεκριμένη φιλοσοφία. «Απευθυνόμαστε στους πάντες», λέει χαρακτηριστικά. «Το αίτημα για να μπει κάποιος στη Στοά, το κάνει ο ενδιαφερόμενος ο οποίος για να μυηθεί θα περάσει από δοκιμασίες και ελέγχους. Αυτός ζητά να μπει. Εμείς αρκούμαστε να είναι ένα άτομο καλής μαρτυρίας».

Στις τεκτονικές στοές δεν υπάρχουν γυναίκες, ενώ όπως ξεκαθαρίζει ο ίδιος «δεν θεωρούμε υποδεέστερες τις γυναίκες, αλλά σύμφωνα με την παράδοση είναι μια αντρική παράδοση».

«Δεν θα θέλαμε κάποιος που επιδιώκει να έρθει για να εκμεταλλευτεί το οτιδήποτε. Δεν θέλουμε κάποιον που έχει διαπράξει αδικήματα, που έχει κάνει κακό. Και κυρίως δεν θέλουμε κάποιον που έχει κακή σχέση με την οικογένειά του» δηλώνει επίσης ο Μιχαήλ Ματτές.

Σχετικά με τις δραστηριότητες κάποιου από τη στιγμή που θα μπει στη Στοά, λέει ότι «αρχικά θα έρχεται μια φορά την εβδομάδα για να παρακολουθεί εργασίες και σταδιακά να ανέλθει στους βαθμούς και από εκεί και πέρα θα αρχίσουν αυτές οι ημέρες να πληθαίνουν».







Μια ακόμα ερώτηση που τέθηκε στον ίδιο ήταν σχετικά με την εν κρυπτώ λειτουργία τους, με τον κ. Ματτέ να απαντά πως δεν αποφεύγουν την δημοσιότητα, αλλά δεν την επιλέγουν.

Γίνεται αναφορά στους τέκτονες που ανακοινώθηκαν μετά θάνατον με τα ονόματα του Νίκου Καζαντζάκη και του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη να αναφέρονται.







Οι διασπάσεις, τα οικονομικά σκάνδαλα και η παρασκηνιακή δράση

Ο Μεγάλος Διδάσκαλος της Μεγάλης Στοάς, ανέφερε για τα οικονομικά ότι «το 2015 είχα ζητήσει να ξεκινήσουμε οικονομικούς ελέγχους και ανακαλύψαμε υπεξαίρεση, η οποία ακολούθησε τη νομική οδό που έπρεπε με τον λογιστή να καταδικάζεται μόλις πέρυσι. Πλέον λειτουργούμε με καθημερινό έλεγχο και ορκωτούς λογιστές, δεν θέλουμε να εμφανιστεί ξανά τέτοιο φαινόμενο». Ο κ. Ματτές αναφέρθηκε και στη διάσπαση των Στοών, που χωρίστηκαν το 1986.

Ο επικεφαλής των Ελλήνων τεκτόνων ερωτήθηκε και για το αν οι Μασόνοι επηρεάζουν τις εξελίξεις. «Δεν στηρίζεται αυτό πουθενά, παρά μόνο στη φαντασία κάποιων ανθρώπων. Η αλήθεια είναι πως δεν υπάρχουν συνωμοσίες. Από την άλλη, μέλη μας είναι πολύ σημαντικές προσωπικότητες, όπως επιχειρηματίες και πολιτικοί. Υπάρχουν αδερφοί σε όλες τις θέσεις. Υπάρχει παντού υπερβολή όμως».







Στην Αυτοψία μίλησαν και νέοι Τέκτονες που δεν είχαν πρόβλημα να αποκαλύψουν την ταυτότητά τους, ενώ ως προς τη μυστικότητα που περιβάλει την μασονία αναφέρουν ότι δεν αντιμετώπισαν ποτέ προβλήματα με το κοινωνικό τους περιβάλλον εξαιτίας της επιλογής τους αυτής.







Το τεκτονικό μέγαρο Θεσσαλονίκης και τα μυστικά του







Οι σημαντικότερες διεργασίες του τεκτονικού μεγάρου γίνονται στο... εστιατόριο







Το ντοκουμέντο-έγγραφο μύησης στη Φιλική Εταιρεία και η δράση της

Ο ιστορικός Άρης Κατωπόδης μιλάει για την Φιλική Εταιρεία και την σχέση της με τον τεκτονισμό παρουσιάζοντας και ένα σχετικό έγγραφο μύησης:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου