Ο τίτλος GTO έχει δοθεί μέχρι σήμερα σε μόλις τρία
μοντέλα της μάρκας, τα οποία είναι το κάθε ένα μοναδικά και γεμάτα με
ιστορία.
Μέχρι σήμερα, έχουν υπάρξει μόλις τρία μοντέλα Ferrari με την ονομασία GTO. Κατά μέσο όρο, αυτό σημαίνει ένα κάθε 28 χρόνια στην πολυτάραχη ιστορία της εταιρείας.
Ας ρίξουμε μια ματιά και στα τρία GTO μοντέλα, εξετάζοντας τι τα κατέστησε άξια αυτής της ιερής ονομασίας και πώς στέκονται απέναντι στους αντιπάλους τους και στις υπόλοιπες Ferrari της εποχής τους.
Η πρώτη GTO θεωρείται από τη Ferrari ως η απαρχή της σειράς των υπεραυτοκινήτων της. Αν και ο όρος “supercar” δεν υπήρχε τη δεκαετία του ’60, η 250 GTO αναμφίβολα συγκαταλέγεται στα πιο τεχνικά προηγμένα αυτοκίνητα της εποχής.
Ο Enzo Ferrari ενδιαφερόταν πρωτίστως για τους αγώνες ταχύτητας, και τα αυτοκίνητα δρόμου ήταν απλώς το μέσο για να χρηματοδοτεί αυτό το πάθος.
Η 250 GTO δημιουργήθηκε για να συμμετάσχει στην κατηγορία Group 3 της FIA, που απαιτούσε την κατασκευή 100 αυτοκινήτων δρόμου.
Το “GT” σημαίνει “Grand Turismo”, και το “Omologato” -προφανώς- “Ομολογκαρισμένο”. Το “250” αναφέρεται στον κυβισμό ανά κύλινδρο, μια πρακτική που συνεχίστηκε και στα επόμενα GTO.
Αν και ελάχιστα κατασκευάστηκαν, η 250 GTO κυριάρχησε στους αγώνες. Κέρδισε στο Le Mans και στην Daytona και εξασφάλισε τρεις συνεχόμενους τίτλους στο πρωτάθλημα κατασκευαστών GT από το 1962 έως το 1964.
Το 2023, μια 250 GTO πωλήθηκε για 51,7 εκατομμύρια δολάρια (περίπου 48,1 εκατομμύρια ευρώ) σε δημοπρασία της RM Sotheby’s.
Η Αναβίωση: Ferrari 288 GTO (1984)
Είκοσι χρόνια πέρασαν μέχρι η Ferrari να επιστρέψει στο όνομα GTO. Αυτή τη φορά, η 288 GTO σχεδιάστηκε για να ανανεώσει τη γκάμα των δρόμων αυτοκινήτων της Ferrari, η οποία είχε απομακρυνθεί από τις αγωνιστικές της ρίζες.
Παρότι αρχικά είχε σχεδιαστεί για το Group B, όταν τελικά κατασκευάστηκαν τα απαιτούμενα 200 αυτοκίνητα, η κατηγορία είχε ήδη ακυρωθεί. Έτσι, η 288 GTO δεν αγωνίστηκε ποτέ.
Εξωτερικά θυμίζει την 328 GTB, όμως κάτω από το καπό υπήρχε μια τελείως διαφορετική ιστορία: carbon fiber, Kevlar, αεροδυναμικά βοηθήματα και ένας εκπληκτικός twin-turbo κινητήρας που ξεπερνούσε κατά πολύ ό,τι άλλο υπήρχε το 1984.
Μολονότι δεν έτρεξε σε πίστα, η 288 GTO θεωρείται από πολλούς πιο απολαυστική στο δρόμο ακόμα και από την F40. Και είναι πολύ πιο σπάνια, 272 αντί για 1.315 μονάδες.
Το Τελευταίο (μέχρι στιγμής): Ferrari 599 GTO (2010)
Η τελευταία φορά που εμφανίστηκε η ονομασία GTO ήταν το 2010. Η 599 GTO δεν σχεδιάστηκε για αγώνες, αλλά προέκυψε από την καθαρόαιμη αγωνιστική 599XX, ένα project των μηχανικών της Ferrari F1 για πολύ πλούσιους πελάτες.
Αρχικά επικρίθηκε επειδή δεν είχε «γνήσια» αγωνιστική υπόσταση, όμως τεχνικά υπερείχε της απλής 599: ήταν 100 κιλά ελαφρύτερη και είχε διπλάσια κάθετη δύναμη.
Ο V12 κινητήρας των 6 λίτρων ήταν ισχυρότερος ακόμη κι από αυτόν της Enzo, ενώ το σύστημα εξάτμισης και οι αναβαθμίσεις σε ανάρτηση και κιβώτιο την έκαναν ένα δευτερόλεπτο ταχύτερη από την Enzo στην πίστα Fiorano.
Αν και παραμένει εξαιρετική, πολλοί τη θεωρούν περισσότερο μια γρήγορη 599 παρά ένα πραγματικό GTO όπως τα προηγούμενα δύο.
Ferrari GTO – Σύνοψη Τριών Εμβληματικών Μοντέλων
| Μοντέλο | Ferrari 250 GTO | Ferrari 288 GTO | Ferrari 599 GTO |
| Έτος | 1962 | 1984 | 2010 |
| Κινητήρας | 3.0L V12 | 2.85L V8 biturbo | 6.0L V12 |
| Ιπποδύναμη | ≈ 300 PS | ≈ 400 PS | ≈ 670 PS |
| Ροπή | Άγνωστη | 496 Nm | 620 Nm |
| 0–100 χλμ/ώρα | ~6,0 δευτερόλεπτα | 4,9 δευτερόλεπτα | 3,35 δευτερόλεπτα |
| Τελική ταχύτητα | 280 χλμ/ώρα | 306 χλμ/ώρα | >335 χλμ/ώρα |
| Παραγωγή | 36 | 272 | 599 |
| Τιμή νέας | €16.740 | €77.190 | €418.500 |
| Τιμή σήμερα | ≈ €47.430.000 | ≈ €3.441.000 | ≈ €691.596 |
| Αγωνιστική χρήση | Ναι | Όχι | Όχι |
| Χαρακτηριστικό | Ιερό αγωνιστικό κειμήλιο | Ακυρωμένο υπερόπλο Group B | Οδική έκδοση της 599XX |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου