Σάββατο 20 Σεπτεμβρίου 2025

Γένια παντού – Εχουν σταματήσει οι Ελληνες να ξυρίζονται;

Γένια παντού – Εχουν σταματήσει οι Ελληνες να ξυρίζονται;
Η αναβίωση της γενειάδας στην σύγχρονη ελληνική κουλτούρα είναι μια αντανάκλαση ενός διεθνούς φαινομένου που έχει τις εξηγήσεις του. Τα μουστάκια και οι γενειάδες έχουν γίνει το κοινό χαρακτηριστικό του άνδρα του 21ου αιώνα. Σταδιακά μέσα στις τελευταίες δύο δεκαετίες, όλο και περισσότεροι άνδρες αγνοούν το ξυράφι και αφήνουν τα γένια τους να μεγαλώνουν. Από τον κόσμο των επιχειρήσεων και τους CEOς μέχρι τις ενναλακτικές καφετέριες και τους φοιτητές, από τα feeds του Instagram μέχρι τις οθόνες του TikTok, τα γένια έχουν γίνει mainstream και όλα δείχνουν ότι δεν πρόκειται να εξαφανιστούν σύντομα.

Αυτό λοιπόν που κάποτε ήταν χαρακτηριστικό φιλοσόφων, πολεμιστών και βασιλέων έχει γίνει παγκόσμια τάση που αγαπιέται όλο και περισσότερο από τους millennials και την Γενιάς Z. Είτε ανήκουν σε διαφορετικά οικονομικά υπόβαρθρα, σε αντίθετες πολιτικές ιδεολογίες, είτε μένουν στην Κυψέλη ή στην Κηφισιά, είτε πάνε διακοπές στην Ικαρία, είτε σε beach bars της Μυκόνου, τα μούσια και τα μουστάκια είναι πανταχού παρόντα. Είναι όμως άραγε αυτή η “τριχωτή επικράτηση” αποτέλεσμα της επιρροής των κοινωνικών μέσων ή του επαναπροσδιορισμού της έννοιας της αρρενωπότητας από τη νέα γενιά; Με λίγα λόγια είναι τα μούσια απλά μια τάση ή ένας τρόπος να ειπωθεί κάτι;





Επαναπροσδιορίζοντας τη γενειάδα
Οι Millennials -όσοι γεννήθηκαν μεταξύ 1981 και 1996- ήταν η πρώτη γενιά που επανέφερε τη γενειάδα στον χώρο εργασίας. Κουρασμένοι από την «καθαρή, ξυρισμένη, εταιρική» εμφάνιση που κυριαρχούσε στα τέλη του 20ού αιώνα, στράφηκαν προς τα γένια και τα μουστάκια ως σύμβολα χαλαρότητας και ισορροπίας μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής. Ο άνδρας με την προσεκτικά περιποιημένη γενειάδα δεν χαρακτηριζόταν πλέον αυτόματα ως επαναστάτης ή εναλλακτικός. Μπορούσε να είναι αρχιτέκτονας, μπαρίστα ή ακόμα και διευθύνων σύμβουλος.
Η Gen Z, εν τω μεταξύ, έχει ανεβάσει την τάση της γενειάδας σε άλλο επίπεδο. Για αυτούς, τα γένια δεν είναι απλώς θέμα μόδας, αλλά και ταυτότητας. Στο TikTok και το Instagram, οι νέοι άνδρες πειραματίζονται με κάθε πιθανό στυλ: το μινιμαλιστικό μούσι, τη γενειάδα των Βίκινγκ, το “κοφτερό γένι”, ακόμα και την αναβίωση του πλούσιου μουστακιού. Τα κοινωνικά μέσα έχουν καταστήσει δυνατό να δοκιμάσει κανείς ένα νέο look, να το δημοσιεύσει online και να μετρήσει αμέσως τις αντιδράσεις ενός παγκόσμιου κοινού. Με άλλα λόγια, ενώ η γενιά των millennials κανονικοποίησε τη γενειάδα, η γενιά Z την έχει μετατρέψει σε ένα πεδίο αυτοέκφρασης.


Κοινωνικά μέσα: Η γενειάδα γίνεται viral
Στο TikTok, hashtags όπως #beardgang και #beardlife έχουν συγκεντρώσει δισεκατομμύρια προβολές. Το YouTube είναι γεμάτο με tutorials για την περιποίηση: πώς να φροντίσετε τη γενειάδα σας, πώς να την λαδώσετε, πώς να της δώσετε το σχήμα του αγαπημένου σας ποδοσφαιριστή. Οι influencers του Instagram με πυκνά, καλοσχηματισμένα γένια συγκεντρώνουν χορηγίες από εταιρείες λαδιών για γένια και μάρκες περιποίησης. Ακόμη και η άνοδος των φίλτρων τεχνητής νοημοσύνης και των «προσομοιωτών γενιών» στο Snapchat και το Instagram υποδηλώνει τη δημοφιλία της τάσης. ‘Ετσι, εκατομμύρια χρήστες δοκιμάζουν εικονικά γένια για να φανταστούν πώς θα φαίνονται πριν καν πάρουν το ξυράφι -ή, πιο σωστά, πριν το αφήσουν. Η γενειάδα λοιπόν, έχει γίνει τόσο μια αισθητική επιλογή όσο και μια αλγοριθμική. Μια καλοφτιαγμένη γενειάδα φωτογραφίζεται καλά, παίρνει likes και, για ορισμένους influencers, πληρώνει τους λογαριασμούς. Στην ψηφιακή οικονομία της προσοχής, τα γένια μοιάζουν με νόμισμα.





Η βιομηχανία της γενειάδας
Πίσω από κάθε τάση υπάρχει μια βιομηχανία, και η έκρηξη της γενειάδας έχει δημιουργήσει μια ακμάζουσα αγορά περιποίησης. Λάδια, βάλσαμα, ξυριστικές μηχανές και κουτιά συνδρομής για τη γενειάδα βρίσκονται παντού. Τα κουρεία έχουν επίσης γνωρίσει μια αναγέννηση, ειδικά αυτά που απευθύνονται σε νεότερους πελάτες με αίσθηση του στυλ. Αυτό θυμίζει την αρχαία Ελλάδα, όπου το κουρείο έγινε για πρώτη φορά κοινωνικός θεσμός. Τότε, ήταν χώροι πολιτικών συζητήσεων και διανοητικών αντιπαραθέσεων. Σήμερα, είναι κέντρα κοινότητας, συζήτησης και τέλεια διαμορφωμένων γενειάδων.
Φυσικά, σε όλο αυτό ο COVID-19 έπαιξε επίσης το ρόλο του. Όταν τα κουρεία έκλεισαν λόγω των περιοριστικών μέτρων και οι άνδρες αναγκάστηκαν να εργαστούν από το σπίτι, πολλοί απλά άφησαν τα γένια τους να μεγαλώσουν. Χωρίς την καθημερινή ρουτίνα του γραφείου, η γενειάδα έγινε ένα φυσικό υποπροϊόν της παραμονής στο σπίτι. Αλλά αυτό που ξεκίνησε ως αναγκαιότητα γρήγορα μετατράπηκε σε στυλ. Βγαίνοντας από την πανδημία, οι άνδρες ανακάλυψαν ότι τελικά τους άρεσε αυτή τους η εμφάνιση.


Η μόδα ωστόσο είναι κυκλική, οπότε είναι αναπόφευκτο ότι κάποια μέρα το εκκρεμές θα γυρίσει πίσω προς τα καθαρά ξυρισμένα πρόσωπα. Βέβαια, η τρέχουσα έκρηξη της γενειάδας δεν δείχνει σημάδια επιβράδυνσης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου