Ειδικοί αναλυτές επισημαίνουν ότι τα αυτοκίνητα είναι πιο δύσκολο από ποτέ στην ιστορία να επισκευαστούν καθώς έχουν γεμίσει με εξαρτήματα «μιας χρήσης». Ο περισσότερος κόσμος έχει εστιάσει στο αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι τα αυτοκίνητα την τελευταία πενταετία έχουν πάρει σημαντικές αυξήσεις, με αποτέλεσμα να γίνουν απλησίαστα. Πολύ δε περισσότερο αν στην εξίσωση μπουν και τα ηλεκτρικά όπου το κόστος τους είναι στις περισσότερες περιπτώσεις πέρα από τα οικονομικά όρια ενός μέσου καταναλωτή.
Το ίδιο όμως συμβαίνει και με τα κόστη για τις επισκευές των αυτοκινήτων. Η πιο πολύπλοκη κατασκευή των σύγχρονων αυτοκινήτων, τα νέα εξαρτήματα και η τάση που επικρατεί στην βιομηχανία για μη επισκευάσιμα τμήματα στο εμπρός μέρος που διαχέουν τις δυνάμεις της σύγκρουσης, έχουν κάνει την επισκευή ενός αυτοκινήτου μετά από τρακάρισμα μία πανάκριβη υπόθεση.
Στις ΗΠΑ όπου υπάρχουν και επίσημα στοιχεία έχει διαπιστωθεί ότι το μέσο κόστος μιας μεγάλης επισκευής έχει ανέβει κατά 36% την τελευταία πενταετία. Κάτι που συμπαρασύρει και τα ασφάλιστρα, τα οποία έχουν και αυτά εκτοξευθεί στα ύψη, με άνοδο κατά 17% τους τελευταίους 12 μήνες.
Όπως επισημαίνουν ειδικοί αναλυτές, η αιτία για αυτό θα πρέπει να αναζητηθεί στην ψηφιακή αρχιτεκτονική των σύγχρονων αυτοκινήτων και στα πολύ ευαίσθητα συστήματα με τα οποία εφοδιάζονται.
Και σημειώνουν επίσης ότι το να επανέλθει ένα αυτοκίνητο στην προ της σύγκρουσης κατάσταση είναι πλέον πιο δύσκολο από οποιαδήποτε άλλη στιγμή στην ιστορία. Και θα γίνει ακόμα δυσκολότερο στο άμεσο μέλλον.
Η άφιξη των ηλεκτρικών περιπλέκει ακόμα περισσότερο τα πράγματα, καθώς αν υπάρξει χτύπημα στην μπαταρία ή σε κρίσιμα ηλεκτρικά συστήματα, συνήθως οι ασφαλιστικές εταιρίες δεν αναλαμβάνουν την επισκευή του και οδηγούν το αυτοκίνητο προς απόσυρση.
Αν και πολλοί πιστεύουν ότι τα ηλεκτρικά είναι πολύ πιο ακριβά στην επισκευή τους, η πραγματικότητα είναι ότι δεν τα χωρίζει και μεγάλη απόσταση από τα συμβατικά μοντέλα.
Σε αντίστοιχης τιμής αυτοκίνητα, ή σε μοντέλα που βγαίνουν και συμβατικά και ηλεκτρικά, η διαφορά μεταξύ τους σε ένα αντίστοιχης έντασης τρακάρισμα δεν ξεπερνά το 2% σε αξία επισκευών.
Υπάρχουν και άλλοι παράγοντες. Σύμφωνα με τα στοιχεία, το 18% των οχημάτων εσωτερικής καύσης που εμπλέκονται σε ατυχήματα πρέπει να πάνε στην πρέσα, ενώ μόνο το 6% των ηλεκτρικών έχει ολική καταστροφή.
Οι κατασκευαστές ηλεκτρικών μοντέλων προσπαθούν να βελτιώσουν ακόμα περισσότερο την δυνατότητα επισκευής των αυτοκινήτων τους, προσπαθώντας να φτιάξουν τις μπαταρίες με τέτοιο τρόπο ώστε να αλλάζουν τμήματά τους και να μην χρειάζεται να πεταχτεί ολόκληρη η συστοιχία ή ακόμα και ολόκληρο το αυτοκίνητο.
Πάντως, σε κάθε περίπτωση, όσο τα αυτοκίνητα γίνονται πιο σύγχρονα, τόσο περνάει και η λογική της «μιας χρήσης» με εξαρτήματα που δεν θα φτιάχνονται αλλά θα αλλάζουν. Και αυτό θα κάνει το κόστος της επισκευής ασύλληπτα υψηλό στα χρόνια που έρχονται. Τόσο που δεν θα αξίζει να φτιάξεις το αυτοκίνητο αλλά να το αλλάζεις. Όπως ακριβώς κάνεις με το κινητό σου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου