▼
Τετάρτη 31 Μαρτίου 2021
REV Ocean: Το μεγαλύτερο yacht στον κόσμο θα σώσει τους ωκεανούς
Το γιγαντιαίο και πολυτελέστερο ιδιωτικό yacht στον πλανήτη έχει έναν σκοπό: να προστατέψει τις θάλασσες - Εκείνες δηλαδή που απομύζησε επί δεκαετίες ο δισεκατομμυριούχος ιδιοκτήτης του προκειμένου να στηρίξει τις περιβαλλοντικές αγαθοεργίες του
Η θέα του προκαλεί αισθήματα δέους. Ή ενδεχομένως και φθόνου στους ιδιοκτήτες άλλων super yachts που μέχρι πρότινος μπορούσαν να καυχιούνται πως ο ιδιωτικός στόλος τους περιλάμβανε κάποια από τα μεγαλύτερα και τα πιο τεχνολογικά εξοπλισμένα σκάφη. Ναι, στη ναυσιπλοΐα το μέγεθος μετράει αναπολογητικά. Το REV Ocean όσο πλησιάζει ο καιρός που θα πέσει για πρώτη φορά στη θάλασσα κάνει την όποια σύγκριση περιττή. Τα 183 μέτρα του σκαριού του το κατατάσσουν στην κορυφή. Είναι ο βασιλιάς των super yachts, τίτλος που μάλλον λειτουργεί και ως πρώτης τάξεως απόσβεση στα 350 εκατομμύρια δολάρια που υπολογίζεται ότι κατέβαλε ο Νορβηγός ιδιοκτήτης του Kjell Inge Røkke για την κατασκευή του. Οχι δηλαδή ότι ο 62χρονος σύγχρονος Κροίσος με την προσωπική περιουσία του να αποτιμάται στα 5.46 δισεκατομμύρια δολάρια έχει ανάγκη από βαρείς τίτλους και φωτογενείς πρωτιές για να καθησυχάζει τον εαυτό του πως τα χρήματά του έπιασαν τόπο. Αλλωστε η απόφαση και η παραγγελία του super yacht δεν είχε ως ελατήριο την προσωπική ματαιοδοξία ή την οικουμενική αναγνώριση αλλά ένα σκοπό παρασάγγας υψηλότερο: να σώσει τους χειμαζόμενους από τον άνθρωπο ωκεανούς.
Στην πραγματικότητα το REV Ocean κατασκευάζεται ως ερευνητικό σκάφος που διαθέτει βέβαια όλες τις σύγχρονες πολυτελείς ανέσεις ενώ απόφαση του Νορβηγού είναι το νέο σκαρί του να δαπανά τα δύο τρίτα του χρόνου του ετησίως σε αποστολές για τη σωτηρία του πλανήτη -το παρθενικό του ταξίδι έχει προγραμματιστεί να είναι ο διάπλους της γης από τον Βόρειο Πόλο στην Ανταρκτική σε 250 ημέρες- και όσο διάστημα απομένει να δίνεται -με το αζημίωτο- σε εξευτελιστικά ζάμπλουτους ή αβάσταχτα φιγουρατζήδες επιφανείς πολίτες για να κάνουν το σουλάτσο τους με μέγιστη ταχύτητα 17,8 κόμβων στα κοσμικά αγκυροβόλια της υφηλίου. Αυτή τη στιγμή το ήδη διάσημο super yacht βρίσκεται στη Νορβηγία, διανύει το τελευταίο στάδιο της κατασκευής του, η οποία ξεκίνησε σε ρουμανικό ναυπηγείο, και υπολογίζεται πως θα ξεκινήσει να σκίζει τους ωκεανούς του χρόνου τέτοιες ημέρες.
Οι ατυχίες & η επιστράτευση της Γκρέτας
Δε χρειάζεται να διαθέτει κανείς ψυχαναλυτικές γνώσεις για να αντιληφθεί πως το REV Ocean -ακρωνύμιο της φράσης Research & Expedition Vessel- είναι μια ανταπόδοση του πλουσιότερου Νορβηγού πολίτη στη θάλασσα χάρη στην οποία δημιούργησε, θεμελίωσε και γιγάντωσε την αλιευτική αυτοκρατορία του. O αξιοσέβαστος -χάρη στον πλούτο αλλά και το επιχειρηματικό δαιμόνιό του- Røkke από παιδί είχε όλα τα προγνωστικά εναντίον του. Μεγάλωσε σε μια φτωχή οικογένεια, παράτησε το σχολείο εξαιτίας προβλήματος δυσλεξίας που αντιμετώπιζε και έπιασε από νωρίς δουλειά ως εργάτης σε αλιευτικά σκάφη. Στα αυτιά του ηχεί ακόμα -μάλλον ειρωνικά- η ατάκα ενός δασκάλου του που του είχε κάποτε πει πως αν καταφέρει ποτέ να πάρει δίπλωμα οδήγησης, θα έπρεπε να το θεωρεί τη μεγαλύτερη και τη μόνη επιτυχία του στη ζωή. Εκείνος δεν το έβαλε κάτω. Στα 21 του έφυγε από τη Νορβηγία και μετανάστευσε στο Σιάτλ για μια καλύτερη ζωή. Δούλεψε και πάλι σε αλιευτικά σκάφη, όμως γρήγορα αντιλήφθηκε πως έτσι δεν έβγαινε η ζωή. Αποφάσισε να κάνει αιματηρές οικονομίες για να επενδύσει σε ένα δικό του σκάφος.
Σε συνέντευξή του πριν από λίγους μήνες θυμόταν πως τίποτα δεν του χαρίστηκε. Οταν οι φίλοι του ξόδευαν σε εξόδους ή πολυτελείς διακοπές, εκείνος συνέχιζε ακατάβλητος να δουλεύει. Με ένα κεφάλαιο 75.000 δολαρίων επένδυσε το 1982 στο πρώτο του σκάφος. Οι κόποι του είχαν αποδώσει καρπούς. Οχι για πολύ. Το πρώτο ιδιόκτητο αλιευτικό του καταστράφηκε από πυρκαγιά, το δεύτερο που απέκτησε λίγο αργότερα βυθίστηκε. Η φιλοδοξία του όμως κατάφερε να επιπλεύσει. Μέσω τραπεζικού δανεισμού ο Røkke στα τέλη των 80s είχε δημιουργήσει την American Seafoods, μια εταιρία που μέρα με τη μέρα αναδυόταν σε ηγέτη της αλιείας μπακαλιάρου από την Αλάσκα. Η ψαριά του ήταν καλή. Και θα γινόταν ακόμα καλύτερη χάρη στην οικονομική περιδίνηση της πατρίδας του στις αρχές της δεκαετίας του 90. Η νορβηγική αγορά χρειαζόταν ρευστό και εκείνος διέθετε άφθονο -τα καθαρά κέρδη από την εταιρία του είχαν φτάσει πια τα 18 εκατομμύρια δολάρια ετησίως, ισοδύναμα 45 εκατομμυρίων σήμερα. Οι δουλειές του πήγαιναν από το καλό στο καλύτερο και απλώθηκαν και σε άλλους τομείς: από τις αλυσίδες ενδυμάτων μέχρι την εξόρυξη πετρελαίου.
Το 2015, στα 54 χρόνια του πέρασε μια υπαρξιακή κρίση, εφάμιλλη εκείνης της πρώτης νιότης του. Είχε καταφέρει (σχεδόν) τα πάντα, κατείχε πλούτο για να θρέψει γενιές και γενιές απογόνων του όμως, δεν είχε κάνει πολλά για την υστεροφημία του. Δύο χρόνια αργότερα ξεκίνησε το περιβαλλοντικό project του REV Ocean και έθεσε επικεφαλής του οργανισμού την πρώην ισχυρή κυρία του νορβηγικού τμήματος της WWF. Ο Røkke είχε την τεχνογνωσία για να μετατρέψει την αρχική άρνησή της σε κατάφαση. Η οικολογική εξιλέωση του Νορβηγού δισεκατομμυριούχου αρχίζει να αποδίδει καρπούς πάνω στην ώρα. Η συζήτηση για την αλλαγή του κλίματος βρίσκεται πια στην ημερήσια διάταξη των ηγετών του πρώτου κόσμου, τα κηρύγματα της Γκρέτα Τούνμπεργκ είναι πύρινα δίνοντας το απαραίτητο lifestyle περιτύλιγμα σε ένα ζήτημα νευραλγικής σημασίας για την επιβίωση του είδους μας ενώ η αλήθεια είναι πως οι όπου γης έχοντες, μπουχτισμένοι από την πολλή συνάφεια του κόσμου μοιάζουν αποφασισμένοι να κατακτήσουν τα εναπομείναντα απάτητα και τα πλέον δυσπρόσιτα μέρη του πλανήτη. Το τελευταίο επιβεβαιώνει και σχετική έρευνα των βρετανικών «Times» που σε πρόσφατο ρεπορτάζ τους κατέγραψαν την αυξημένη ζήτηση ενοικίασης εξερευνητικών σκαφών άνω των 100 μέτρων αλλά και το trend των ταξιδιωτικών εξορμήσεων στην Ανταρκτική -όχι μόνο από εξειδικευμένους ή φιλοπερίεργους επιστήμονες αλλά και από κοινούς θνητούς που είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν όσο όσο για να φτάσουν στις εσχατιές της γης. Ο νότιος πόλος είναι το ταξιδιωτικό ιερό δισκοπότηρο για την ταχέως ανερχόμενη τάξη των Κινέζων ολιγαρχών.
Το REV Ocean είναι μια πρώτης τάξεως απάντηση σε κάθε επιστημονική, κενόδοξη ή έστω τουριστική ανάγκη. Μπορεί να μεταφέρει με ασφάλεια και πολυτέλεια μέχρι 90 άτομα – η αναλογία είναι 54 επιστήμονες και 36 μέλη πληρώματος όταν λειτουργεί ως ερευνητικό, 54 μέλη πληρώματος και 28 επιβάτες που μοιράζονται σε 14 καμπίνες όταν διαπλέει τους ωκεανούς για λόγους αναψυχής -αλλά και να τους παρέχει προμήθειες αρκετές για 124 ημέρες. Σχεδιασμένο από τον κορυφαίο ναυπηγό Espen Øino το super yacht παντρεύει την καινοτομία με την άνεση αλλά και τις επιστημονικές ευκολίες με την πολυτέλεια. Αυτός άλλωστε ήταν και ο μεγαλύτερος γρίφος που είχαν να απαντήσουν οι κατασκευαστές, αφού δεν υπάρχει προηγούμενο παράδειγμα στο οποίο θα μπορούσαν να πατήσουν. Το σκάφος είναι υπερδιπλάσιο σε μήκος από κάθε παρόμοιο εξερευνητικό yacht, διαθέτει τρία εργαστήρια (βιολογικό, γεωλογικό και μικροβιολογικό), υποβρύχιο που μπορεί να φτάσει μέχρι τα 7.500 βάθους αλλά και εξοπλισμό για την άντληση δειγμάτων από βάθος 6.000 μέτρων. Για τις ερευνητικές ανάγκες έχουν δημιουργηθεί ειδικές αίθουσες συνεδριάσεων αλλά κι ένα αμφιθέατρο με χωρητικότητα 35 ατόμων. Κατά τα άλλα οι τρεις πισίνες, οι χώροι εστίασης -εσωτερικοί και εξωτερικοί-, το ελικοδρόμιο και ο κινηματογράφος είναι εκ των ων ουκ άνευ συστατικά ενός luxury super yacht που τιμά και σέβεται τον επιθετικό προσδιορισμό του. Στα καλά νέα οι επιστήμονες που θα συμμετέχουν στα περιβαλλοντικά προγράμματα θα φιλοξενούνται στο σκάφος αφιλοκερδώς χάρη στο πρόγραμμα κοινωνικής ευθύνης που έχει καταρτίσει ο όμιλος εταιριών του Røkke ενώ πιθανότατα τα σπασμένα θα πληρώνουν όσοι αποφασίσουν να καμωθούν τους σύγχρονους Μαγγελάνους και θα νοικιάζουν το υβριδικό σκάφος για ιδιωτική χρήση (βλ. διακοπές).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου