▼
Σάββατο 6 Φεβρουαρίου 2021
Στα… κάγκελα οι τράπεζες για τις αλλαγές στον Νόμο Δένδια
Αφορμή της νέας διαμάχης με την κυβέρνηση, η τροπολογία του ΥΠΟΙΚ για τις επιχειρήσεις υπό ειδική διαχείριση σε λειτουργία (ΔΟΛ, Ναυτεμπορική, Σκαραμαγκά) που… αφαιρεί από τις τράπεζες τα πρωτεία επί του πλειστηριάσματος
Στο «κόκκινο» βρίσκονται τις τελευταίες ημέρες οι σχέσεις κυβέρνησης – τραπεζιτών, με αφορμή την τροπολογία που κατέθεσε το υπουργείο Οικονομικών για τις αλλαγές στον Νόμο Δένδια (4307/2014).
Μπορεί το κλίμα να ήταν ήδη βαρύ μετά το… τελεσίγραφο που φέρεται να απηύθυνε ο αρμόδιος υπουργός, κ. Χρήστος Σταικούρας, στους επικεφαλής τραπεζών και servicers ότι το πάγωμα των πλειστηριασμών είναι πολιτική απόφαση, η απόφαση της κυβέρνησης να αλλάξει τον Νόμο περί πτωχεύσεων και ειδικής διαχείρισης, ωστόσο, αφαιρώντας από τους πιστωτές τα πρωτεία επί του πλειστηριάσματος, φέρεται να αποτέλεσε τη σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι.
Ειδικότερα, όπως προκύπτει από το άρθρο 40 του σχεδίου Νόμου «Διενέργεια Γενικών Απογραφών έτους 2021 από την Ελληνική Στατιστική Αρχή, επείγουσες ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας του κορωνοιού Covid-19, επείγουσες δημοσιονομικές και φορολογικές ρυθμίσεις και άλλες διατάξεις», ορίζεται ότι:
1) Στις δαπάνες της λειτουργίας της επιχείρησης κατά την ειδική διαχείριση περιλαμβάνονται και οι απαιτήσεις που δημιουργούνται μετά τη θέση της επιχείρησης σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης για την καταβολή οφειλομένων μισθών, επιδομάτων αδείας και εορτών, αποζημίωσης μη ληφθείσας άδειας, καθώς και αποζημιώσεων συνεπεία καταγγελίας των συμβάσεων εργασίας.
2) Κατά παρέκκλιση κάθε άλλης αντίθετης διάταξης, η άσκηση ενδίκων μέσων και βοηθημάτων που πλήττει την ικανοποίηση των πιστωτών δεν αναστέλλει την απόδοση των ποσών στους δικαιούχους.
3) Οι διατάξεις του παρόντος καταλαμβάνουν και τις εκκρεμείς διαδικασίες ειδικής διαχείρισης, μέχρι και το αμετάκλητο του πίνακα κατάταξης.
«Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι αφενός, οι πρώην εργαζόμενοι σε επιχειρήσεις, όπως ο ΔΟΛ, η Ναυτεμπορική και τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά που βρέθηκαν σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης εν λειτουργία δικαιούνται να λάβουν τις αποζημιώσεις τους και αφετέρου, οι τράπεζες θα πρέπει να περιμένουν την καταβολή των επίμαχων ποσών, προκειμένου να διεκδικήσουν μέρος των χρημάτων ή τουλάχιστον ό, τι έχει απομείνει από τις πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων», τονίζουν στο newmoney αρμόδιες πηγές.
Εν ολίγοις, η κυβέρνηση αλλάζει την κατάταξη όσων πρέπει να ικανοποιηθούν από μια τέτοια διαδικασία προς όφελος των εργαζομένων και σε βάρος, τόσο των πιστωτών, όσο και του ίδιου του Δημοσίου. «Πρόκειται για μία δίκαιη απόφαση, αν και αυτή θα μπορούσε να ληφθεί στο πλαίσιο μιας γενικότερης κοινωνικής πολιτικής και όχι να εκπέμπεται το μήνυμα στους επενδυτές ότι γίνονται αλλαγές στη νομοθεσία», σχολιάζουν από την πλευρά τους, τραπεζικά στελέχη.
Δημοφιλές το μοντέλο της ειδικής διαχείρισης
Το μοντέλο της ειδικής διαχείρισης έχει χρησιμοποιηθεί ουκ ολίγες φορές τα τελευταία χρόνια από τις τράπεζες, αφού τις επιτρέπει να επιταχύνουν τις αναδιαρθρώσεις επιχειρήσεων με μεγάλες οφειλές.
Η αρχή έγινε με τον ΔΟΛ, με την απόφαση του Πρωτοδικείου της Αθήνας να αναφέρει ότι «η διατήρηση σε λειτουργία της επιχείρησης, μετά την υπαγωγή της στη διαδικασία της ειδικής διαχείρισης δεν αποτελεί διακριτική ευχέρεια, αλλά υποχρέωση του ειδικού διαχειριστή». Οι αποζημιώσεις των εργαζομένων φέρεται να «αγγίζουν» τα 8 εκατ. ευρώ.
Ακολούθησαν τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, που τέθηκαν στο επίμαχο καθεστώς κατόπιν αίτησης του Δημοσίου και της Τράπεζας Πειραιώς. Σύμφωνα με το Σωματείο Εργαζομένων «Η Τρίαινα», το σύνολο των οφειλομένων από την εταιρεία μέχρι σήμερα προς τους εργαζόμενους, μαζί με τις οφειλές προς τους εργαζόμενους της πρώην διεύθυνσης τροχαίου υλικού και τις αποζημιώσεις όλων όσων έχουν ήδη αποχωρήσει, υπερβαίνει τα 180 εκατ. ευρώ.
Τέλος, σε ειδική διαχείριση τέθηκε και η Ναυτεμπορική, με το ύψος των απαιτήσεων της Eurobank να ξεπερνά το επίπεδο των 8 εκατ. ευρώ, ενώ οι υποχρεώσεις της επιχείρησης προς εφορία και ασφαλιστικά ταμεία υπολογίζεται ότι διαμορφώνονται περί των 3,8 εκατ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι προϋποθέσεις για την κατάθεση της αίτησης ειδικής διαχείρισης είναι η συγκέντρωση ποσοστού μεγαλύτερου του 40% από τους αιτούντες πιστωτές και η αδυναμία πληρωμών της πιστούχου προς τους βασικούς εξ αυτών. Το χρονικό διάστημα δε, που απαιτείται από την κατάθεση έως την έκδοση της δικαστικής απόφασης που θα επικυρώνει τον διορισμό ειδικού διαχειριστή, είναι περίπου τέσσερις μήνες, ενώ ο ειδικός διαχειριστής έχει στη συνέχεια, περιθώριο ενός έτους για την ολοκλήρωση του έργου της ειδικής διαχείρισης, την καταγραφή και εκποίηση περιουσιακών στοιχείων της εταιρείας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου