Σάββατο 1 Ιουλίου 2017

Παύλος Ιωακείμ:ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΔΗΜΟΥ ΣΠΑΤΩΝ ΑΡΤΕΜΙΔΑΣ

Ο Δεξιά του Νομικού
 ΥΠΟΒΟΛΗ ΑΠΟΨΕΩΝ του ΓΓ για την Παύση του
Προς τον Δήμαρχο Σπάτων - Αρτέμιδος
Κύριε Δήμαρχε,
Παρέλαβα από το Γραφείο σας το με Α.Π. 19439/15.6.2017 έγγραφο με θέμα:
«ΚΛΗΣΗ ΓΙΑ ΥΠΟΒΟΛΗ ΑΠΟΨΕΩΝ». Το εν λόγω έγγραφο υπογράφεται από εσάς και έχει, επί λέξει, ως εξής:
«Μετά την μη ομαλή εξέλιξη της συνεργασίας μας από τη θέση του μετακλητού Γενικού Γραμματέα του Δήμου μας που κατέχετε κατόπιν διορισμού σας και ειδικότερα λόγω της ανεπαρκούς άσκησης των καθηκόντων σας, που αφορούν μείζονα θέματα του Δήμου για τα οποία έχετε ορισθεί να υπηρετήσετε, συγκεκριμένα αναφέροντας την πρόσφατη εμπλοκή της διοίκησης του Δήμου με την εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών λόγω της μη διενέργειας των απαιτούμενων ενεργειών σε υπάλληλο με πλαστό πτυχίο, την μη έγκαιρη ασφάλιση των οχημάτων του δήμου λόγω μη τήρησης της διαδικασίας που οφείλατε να ελέγχετε στο τμήμα προμηθειών, την μη έγκαιρη προμήθεια λαμπτήρων ηλεκτροφωτισμού με αποτέλεσμα ο δήμος να προβεί σε αναζήτηση χορηγών για την κάλυψη της ανάγκης, την έλλειψη συντονισμού των υπηρεσιών του δήμου κατά την ενάσκηση του έργου τους, την μη εκπόνηση εκ μέρους σας μελετών και εισηγήσεων για τη βελτίωση και προαγωγή των λειτουργιών του Δήμου, την έλλειψη μέριμνας για την συνεχή βελτίωση της αποτελεσματικής δράσης των υπηρεσιών του δήμου και την προσαρμογή της λειτουργίας τους στις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας, αρμοδιότητες για τις οποίες έχετε προσληφθεί για να υπηρετήσετε, σας καλούμε να εμφανιστείτε την Παρασκευή 23 Ιουνίου 2017, στο Γραφείο Δημάρχου Σπάτων Αρτέμιδος που βρίσκεται στο δημοτικό κατάστημα Σπάτων και ώρα 10.00π.μ (άρθρο 6 Ν.2690/1999), προκειμένου να υποβάλετε εγγράφως τις απόψεις σας προ της λήψης απόφασης παύσης από τη θέση σας του μετακλητού Γενικού Γραμματέα του Δήμου μας λόγω των προαναφερόμενων αιτιάσεων.»
Θα επιθυμούσα, κατ΄αρχάς, να τονίσω ότι πιστεύω πως μεταξύ πρώην συνεργατών η καταφυγή σε ανταλλαγή εγγράφων είναι και άχαρη και – τουλάχιστον για εμένα – μη αναγκαία. Απαντώ στις αιτιάσεις σας όχι επειδή το επιλέγω, αλλά επειδή μου το ζητάτε.

          Στην τελευταία μας συνάντηση, με το που μου ανακοινώσατε πως ο δήμος διακόπτει τη συνεργασία μαζί μου, η άμεση απάντησή μου ήταν πως ως δήμαρχος, έχετε δικαίωμα να με διορίσετε, έχετε δικαίωμα να διακόψετε αυτή τη συνεργασία και έκλεισα με τη φράση ‘δεν θα επιχειρήσω να σας προτρέψω να αλλάξετε γνώμη’. Τόσο απλά.

          Βεβαίως, στη συνέχεια της κουβέντας περίμενα να μου εξηγήσετε τους λόγους που αποφασίσατε αυτή τη διακοπή της συνεργασίας. Ακόμα και μια γενικόλογη φράση όπως ‘δεν ταιριάζουν τα χνώτα μας’, θα αρκούσε. Δεν αισθανθήκατε την ανάγκη να κάνετε κάτι τέτοιο και αυτό είναι ιδιαιτέρως προσβλητικό. Την προσβλητική στάση την τηρήσατε και με την τελευταία φράση της ‘συζήτησής μας’ λέγοντάς μου: ‘κοίτα μην υπογράψεις κανένα χαρτί μέχρι να φύγεις’. Να σκεφτώ ότι εσείς θα κάνατε κάτι τέτοιο στη θέση μου;

          Μετά από αυτή σας τη στάση, η υποβολή παραίτησης από την πλευρά μου θα ισοδυναμούσε με αποδοχή της προσβλητικής συμπεριφοράς σας. Κάποιοι άνθρωποι δεν δέχονται Λουδοβίκειες συμπεριφορές του στυλ ‘γιατί έτσι γουστάρω’. Προχωρήστε στην ανάκληση του διορισμού μου, είναι απλό και εύκολο. Τα υπόλοιπα λόγια τι τα θέλατε; Δεν αντιλαμβάνεστε ότι με υποχρεώνετε να τοποθετηθώ; Πάντως, ακόμα και τώρα, θεωρώ πως είμαστε στη φάση όπου μπορώ να αναφερθώ μόνο στα απολύτως αναγκαία.

Πριν τοποθετηθώ στην ουσία του κειμένου, οφείλω να δηλώσω πως δεν αμφισβητώ την υπογραφή σας κάτω από το κείμενο, αλλά υποψιάζομαι πως, λόγω φόρτου εργασίας, ζητήσατε από κάποιο συνεργάτη σας να το συντάξει. Και πάλι λόγω φόρτου εργασίας και μεγάλης πνευματικής κόπωσης από τις σύνθετες και εξαντλητικές διοικητικές σας ενασχολήσεις δεν είχατε την άνεση να διαβάσετε προσεκτικά το κείμενο που μου στέλνετε. Αν είχατε βρει χρόνο να το κάνετε είμαι βέβαιος πως θα διαπιστώνατε ότι είναι ένα κείμενο γεμάτο ασυναρτησίες που μας αδικεί κατάφορα και τους δύο.
          Θεωρώ πως το κείμενο με αδικεί γιατί είναι προφανές πως ο συντάκτης του δεν έχει ιδέα για το ποιός είναι ο ρόλος του Γενικού Γραμματέα. Και δεν είναι ο μόνος. Αλλά αδικεί κατάφορα και εσάς για τρεις λόγους:
Πρώτον, σας αδικεί γιατί σας εμφανίζει να υπογράφετε ένα κείμενο με προτάσεις που δεν έχουν λογικό ειρμό, με αιτιάσεις όπου λείπει η ‘λογική συνάρτησις’ μεταξύ αυτού που θεωρεί αίτιο και αυτού που θεωρεί αιτιατό. Βεβαίως, η έλλειψη συνάρτησης καλείται ‘μη συνάρτισις’, ή ασυναρτησία. Αν ξαναδιαβάσετε το κείμενο που μου στείλατε θα δείτε ότι έχει πολλές ασυναρτησίες. Αν δυσκολευτείτε να τις εντοπίσετε, στη συνέχεια της απάντησής μου θα σας υποδείξω μερικές.
Δεύτερον, σας αδικεί γιατί δίνει την εικόνα ότι αγνοείτε τη διαφορά μεταξύ των εννοιών ‘αρμοδιότητα’ και ‘ευθύνη’. Μοιάζει να τις χρησιμοποιείτε θεωρώντας τες ως ταυτόσημες. Αποκλείεται εσείς να κάνετε τόσο σοβαρό και ανεπίτρεπτο λάθος. Βεβαίως, το ίδιο λάθος έκαναν σε πολλές περιπτώσεις και οι ίδιοι οι εμβριθείς συντάκτες του νόμου του Καλλικράτη, οι περισσότεροι των οποίων δεν είχαν διοικήσει στη ζωή τους κάτι πιο σύνθετο από ένα νησιωτικό ψαράδικο. Σε κάθε περίπτωση, για όσους από εμάς ασχολούμαστε στην πράξη με τη Διοίκηση, αυτό δεν μας απαλλάσσει από την ανάγκη να μπορούμε να καταλάβουμε πόσο κρίσιμη είναι η διαφορά μεταξύ των δύο εννοιών.
Τρίτον, σας αδικεί το κείμενο που μου στείλατε γιατί δίνει την εικόνα πως αγνοείτε το νόμο του Καλλικράτη (Ν. 3852/2010), του οποίου τα άρθρα 58 και 59 μεταξύ άλλων προβλέπουν: το μεν άρθρο 58 (αρμοδιότητες δημάρχου) προβλέπει πως ‘ο δήμαρχος …α)…β)…γ)…δ) ‘Είναι προϊστάμενος των υπηρεσιών του δήμου. Ως προϊστάμενος όλου του προσωπικού του δήμου εκδίδει τις πράξεις που προβλέπουν οι σχετικές διατάξεις για το διορισμό, τις κάθε είδους υπηρεσιακές μεταβολές και την άσκηση του πειθαρχικού ελέγχου’. Ο δήμαρχος είναι προϊστάμενος των υπηρεσιών, κύριε δήμαρχε, όχι ο Γενικός Γραμματέας.
          Επιπλέον, ο δήμαρχος ‘ασκεί τον πειθαρχικό έλεγχο’. Τουτέστιν, ο Γενικός Γραμματέας δεν έχει κανένα δικαίωμα άσκησης πειθαρχικού ελέγχου, το μόνο που μπορεί να κάνει είναι να εισηγηθεί στο δήμαρχο! Βεβαίως, μη δίνοντας ο νομοθέτης την αρμοδιότητα στον Γενικό Γραμματέα ούτε καν γραπτής επίπληξης ενός υπαλλήλου είναι φανερό με το τι εννοεί ότι ο δήμαρχος ‘είναι προϊστάμενος’ των υπηρεσιών του δήμου. Το δε άρθρο 59 συμπληρώνει το πνεύμα του νομοθέτη για το με τι ‘δεν θα ασχολείται’ ο Γενικός Γραμματέας του Δήμου, προβλέποντας πως ‘οι (έχοντες κατά τόπο αρμοδιότητα) αντιδήμαρχοι έχουν ….την ευθύνη της λειτουργίας των δημοτικών υπηρεσιών…’. Η σύγχρονη Διοίκηση δεν θέλει το Γενικό Γραμματέα ούτε επιστάτη, ούτε ελεγκτή. Μια φορά που το είπα αυτό στον κουρέα που με κούρευε, αυτός με ρώτησε με ειλικρινή απορία: και τότε τι τον θέλουν τον Γενικό Γραμματέα;
          Ας θυμηθούμε σε αυτό το σημείο πως υπάρχουν και εντεταλμένοι Δημοτικοί Σύμβουλοι με διάφορες αρμοδιότητες που τους εκχωρεί ο δήμαρχος, όπως για παράδειγμα εντεταλμένη Δημοτική Σύμβουλος για τις Οικονομικές Υπηρεσίες (βασικό Τμήμα των οποίων είναι το Τμήμα Προμηθειών). Η ίδια Σύμβουλος ήταν εντεταλμένη και για το σημαντικό θέμα των αδέσποτων ζώων, αλλά ενημέρωσε τον αρμόδιο Τμηματάρχη ότι δεν θέλει (!) να ασχοληθεί με τα αδέσποτα και του παραχωρεί αυτή την αρμοδιότητα…(!) Τώρα, το αν η κυρία Σύμβουλος αντί να ασχολείται, όπως είχε ορισθεί, με τη λειτουργία του τμήματος Προμηθειών ή το σημαντικό θέμα των αδέσποτων ζώων προτιμούσε να έχει άποψη για όλα και να δίνει ‘ό,τι νάναι’ συμβουλές προς κάθε κατεύθυνση είναι κάτι που δεν έχει νόημα να το αναλύσουμε σε αυτό το σημείο. Το αναφέρω μόνον επειδή έχει συνάφεια με το θέμα των δυσλειτουργιών που αναφέρατε για τη διαδικασία προμηθειών του δήμου. Ας ξεκινήσουμε, λοιπόν από αυτό, το όντως σημαντικό, θέμα. Να δούμε τι και ποιος φταίει για…
‘…την μη έγκαιρη ασφάλιση των οχημάτων του δήμου λόγω μη τήρησης της διαδικασίας που οφείλατε να ελέγχετε στο τμήμα προμηθειών, την μη έγκαιρη προμήθεια λαμπτήρων ηλεκτροφωτισμού με αποτέλεσμα ο δήμος να προβεί σε αναζήτηση χορηγών…’
Τρεις είναι, κύριε Δήμαρχε, οι κύριες πηγές του προβλήματος των μη έγκαιρων προμηθειών που αναφέρετε. Συγκεκριμένα:

1.
Ως γνωστόν, υπήρξε από την Κυβέρνηση μια σημαντική αλλαγή στη νομοθεσία που αφορά στις διαδικασίες προμηθειών του Δημοσίου. Αποτέλεσμα αυτής της αλλαγής ήταν να υπάρξει μια σχετικώς μακρά περίοδος ασάφειας περί του πρακτέου. Ήμουν παρών σε τηλεφωνικές προσπάθειες στελέχους του Τμήματος προμηθειών του δήμου μας που στη προσπάθειά της να ζητήσει οδηγίες από το Υπουργείο εισέπραττε την απάντηση: «δεν ξέρουμε ούτε εμείς». Αλλά αυτό είναι κάτι που το γνωρίζετε, κύριε Δήμαρχε: Όταν - σε συνάντηση που έγινε στο γραφείο σας με το προεδρείο ενός από τους Συλλόγους εργαζομένων του δήμου - ένα μέλος του προεδρείου ρώτησε το λόγο των καθυστερήσεων των εργασιών του Τμήματος προμηθειών για το θέμα του γάλατος των εργαζομένων καθώς και των μέσων ατομικής προστασίας (γιατί και εκεί είχαμε καθυστερήσεις) εξήγησα στους συνδικαλιστές τα προβλήματα που προέκυψαν με την ριζική αλλαγή της νομοθεσίας περί προμηθειών του δημοσίου και τόσο εσείς, όσο και ο ενημερωμένος πρόεδρος του Σωματείου σπεύσατε να συμφωνήσετε. Δεν αμφιβάλλω ότι το θυμάστε.

2.
Παρά τα προβλήματα που προκάλεσε η αλλαγή της νομοθεσίας περί προμηθειών η ενασχόλησή μου με το θέμα μου δημιούργησε την εντύπωση ότι κάποια πράγματα θα μπορούσαν να έχουν γίνει λίγο ενωρίτερα και για το λόγο αυτό ενημέρωσα, τόσο τον διευθυντή των Οικονομικών Υπηρεσιών όσο και την Τμηματάρχη του Τμήματος Προμηθειών ότι θα εισηγηθώ στον δήμαρχο την διενέργεια ΕΔΕ ώστε να βρούμε ποιος έφταιξε και, το κυριότερο, τι έφταιξε ώστε να μην επαναλάβουμε το λάθος. Μου απήντησαν και οι δύο ότι δεν έχουν πρόβλημα με αυτή μου την απόφαση.
          Όπως σας θύμισα και ενωρίτερα, ο Γενικός Γραμματέας δεν έχει δικαίωμα να διατάξει ΕΔΕ. Σας πρότεινα να δώσετε εντολή για ΕΔΕ, την οποία δεχτήκατε. Αλλά την άλλη μέρα αλλάξατε γνώμη και μου είπατε να μην προχωρήσουμε σε ΕΔΕ. Δεν θυμάμαι ακριβώς τους δύο λόγους για τους οποίους μου είπατε να μην προχωρήσουμε σε ΕΔΕ, αλλά, ούτως ή άλλως, δεν είναι του παρόντος.
          Το ίδιο συνέβη και στην περίπτωση ενός προβλήματος στη λειτουργία των Παιδιών σταθμών. Και σε αυτή την περίπτωση δεχτήκατε την πρόταση μου για ΕΔΕ, αλλά την άλλη μέρα αλλάξατε γνώμη και μου είπατε νε μην προχωρήσουμε. Έχει περάσει αρκετός καιρός και δεν θυμάμαι τους λόγους για τους οποίους μου είπατε να μην προχωρήσουμε σε ΕΔΕ. Το μόνο που θυμάμαι είναι ότι είχα βρει τους λόγους αυτούς πολύ ενδιαφέροντες.
          Πάντως, η δημιουργία εικόνας μιας ηγεσίας που αφενός δεν ξέρει τι θέλει και αφετέρου δεν έχει τη θέληση και την αποφασιστικότητα να αναζητήσει λάθη και παραλείψεις – ακόμα και αν αυτή η εικόνα δεν είναι σωστή – υποβαθμίζει το κύρος της διοικητικής ηγεσίας και δημιουργεί ένα κλίμα ατιμωρησίας στους υπαλλήλους. Μάλιστα, ορισμένοι κακόβουλοι υπάλληλοι μπορεί να οδηγηθούν, λανθασμένα, στη σκέψη ότι αυτή η πρακτική της Διοίκησης υπαγορεύεται από μικροπολιτικούς υπολογισμούς. Άδικο, βεβαίως, αλλά ό,τι χειρότερο. Τώρα, για το αν αυτή η εικόνα μπορεί να ανατραπεί με προσφυγή σε προσβλητικά και συνάμα ασυνάρτητα κείμενα, όπως αυτό με το οποίο με καλείτε σε υποβολή απόψεων, είναι κάτι που δεν προβλέπω να μπορούμε να συμφωνήσουμε. Το να αποφασίζουμε να φτύσουμε κοιτάζοντας προς τα επάνω δείχνει ότι κάτι μας έκανε να ξεχάσαμε τη βαρύτητα.

3.
Η τρίτη πιθανή πηγή προβλημάτων στην ομαλή διαδικασία προμηθειών ενός δήμου είναι η έλλειψη δύο βασικών λειτουργικών προϋποθέσεων:
                    Η πρώτη προϋπόθεση είναι να υπάρχει επαρκής συνεννόηση και αλληλοενημέρωση μεταξύ της Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών και των Διευθύνσεων του Δήμου που θα χρειαστούν υλικά ή υπηρεσίες. Είμαι βέβαιος ότι θυμάστε πως για το σκοπό αυτό:
(α) Ζήτησα από την Τμηματάρχη των προμηθειών να προβεί το Τμήμα της στην σύνταξη ενός ‘Οδηγού Προμηθειών’, στον οποίο θα περιγράφονται αναλυτικά οι νέες διαδικασίες που προβλέπονται για τις προμήθειες του Δημοσίου. Πράγματι, το τμήμα Προμηθειών παρήγαγε αυτόν το Οδηγό, που αποτελεί ένα πολύ χρήσιμο και έγκυρο κείμενο με λεπτομερείς οδηγίες περί του πρακτέου σε ό,τι αφορά στις διαδικασίες προμηθειών. Δυσκολεύομαι να φανταστώ ποιοι μπορεί να αδυνατούν να αντιληφθούν ότι ο Οδηγός αυτός αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για την αναβάθμιση κρίσιμων λειτουργικών διαδικασιών από τις υπηρεσίες του Δήμου.
(β) Τον εν λόγω οδηγό, αφενός τον μοιράσαμε σε όλες τις Διευθύνσεις του Δήμου και αφετέρου τον παρουσιάσαμε στις προγραμματισμένες συναντήσεις εργασίας μεταξύ Δημάρχου, Γενικού Γραμματέα και Διευθυντών του δήμου που είχαμε καθιερώσει σε μηνιαία βάση. Μάλιστα, στις συναντήσεις αυτές έγινε έντονος- και πολύ χρήσιμος- διάλογος μεταξύ των διευθυντών για τα θέματα καθυστερήσεων στις διαδικασίες προμηθειών.         
                    Η δεύτερη βασική προϋπόθεση για μια ομαλή διαδικασία προμηθειών σε ένα δήμο είναι η σωστή προετοιμασία σύνταξης του Προϋπολογισμού του δήμου. Είναι προφανές, ότι αν σε έναν προϋπολογισμό δεν έχουν προβλεφθεί κονδύλια για μερικές απαραίτητες προμήθειες ή έργα, η λειτουργία του δήμου θα αντιμετωπίσει προβλήματα. Αλλά πώς, από ποιους και με ποιες διαδικασίες συντάσσεται ένας προϋπολογισμός;
          Μπορώ να σας απαντήσω γενικώς, για το πρέπον. Αλλά δεν μπορώ να σας απαντήσω συγκεκριμένα για το Δήμο μας. Αν θυμάμαι καλά, πρέπει τα τελευταία τρία χρόνια να έχουμε αποστείλει για έγκριση στην Αποκεντρωμένη περί τους 10 προϋπολογισμούς, υπολογίζοντας και τις αναμορφώσεις. Για κάποιο ακατανόητο λόγο, πιθανόν να είμαι ο μοναδικός Γενικός Γραμματέας δήμου στην Ελλάδα που από την πρώτη ημέρα που βρέθηκα στο δήμο και μέχρι σήμερα, ουδέποτε κλήθηκα να μετάσχω στις διαδικασίες σύνταξης ή αναμόρφωσης των προϋπολογισμών του δήμου. Το ίδιο συνέβη και με το Τεχνικό Πρόγραμμα του δήμου.
                    Γνωρίζω ότι απευθύνομαι σε ένα νέο, μορφωμένο και γνωστό για την ομαδικότητά του σύγχρονο πολιτικό. Συνεπώς, οφείλω να αποκλείσω το ενδεχόμενο η μη πρόσκληση του Γενικού Γραμματέα σε τόσο σημαντικές διοικητικές διαδικασίες να οφείλεται σε άσκηση από την πλευρά του παρωχημένων και ανεπίτρεπτων πρακτικών στενής παρεΐστικης Διοίκησης. Αναρωτιέμαι σήμερα μήπως αυτό έγινε για να μην υποβιβαστούν, λόγω της δικής μου συμμετοχής, η ποιότητα, η πληρότητα και η επιστημονικότητα των ενεργειών της ομάδας που- κάπου και κάπως -συντάσσει τους προϋπολογισμούς και τα Τεχνικά Προγράμματα του δήμου.

Να θυμίσω πως τις μηνιαίες συναντήσεις που προανέφερα μεταξύ των Διευθυντών, του Δημάρχου και του Γενικού Γραμματέα τις καθιερώσαμε μετά από δική μου προς εσάς εισήγηση προκειμένου να εγκαταστήσουμε ένα κλίμα διατομεακής συνεργασίας μεταξύ των διευθυντικών στελεχών του δήμου. Τις δεχτήκατε απρόθυμα και μετά από κάποιους μήνες τις σταματήσαμε χωρίς να κρίνετε αναγκαίο να συζητήσουμε τους λόγους αυτής της κατάργησης. Απλώς για την ιστορία: Οι ομαδικές συναντήσεις διευθυντικών στελεχών με την ηγεσία ενός φορέα θεωρούνται απολύτως απαραίτητες και για τον συνολικό συντονισμό του έργου και για το λόγο αυτό κατατάσσονται σε αυτές που αποκαλούνται διεθνώς S.O.P (Standard Operating Procedures, δηλαδή Πάγιες Επιχειρησιακές Διαδικασίες). Βέβαια, άκουσα από ένα διευθυντικό στέλεχος σχετικά με αυτές τις συναντήσεις, τη φράση «δεν έχουμε να φάμε, ραπανάκια για την όρεξη!». Εντάξει. Δυστυχώς, δεν ήταν ο μόνος με παράξενες αντιλήψεις για τις διαδικασίες σύγχρονης Διοίκησης.

Ας έλθουμε σε μια άλλη σοβαρή αιτίαση προς το πρόσωπό μου που περιέχεται στο κείμενό σας:
‘…την έλλειψη συντονισμού των υπηρεσιών του δήμου κατά την ενάσκηση του έργου τους, την μη εκπόνηση εκ μέρους σας μελετών και εισηγήσεων για τη βελτίωση και προαγωγή των λειτουργιών του Δήμου, την έλλειψη μέριμνας για την συνεχή βελτίωση της αποτελεσματικής δράσης των υπηρεσιών του δήμου…’
Σε μια συζήτησή μας στα τέλη του 2014 σας μίλησα για την ανάγκη να υποβάλλουν όλες οι Διευθύνσεις ένα διμηνιαίο απολογισμό πεπραγμένων. Το δεχτήκατε, ενημέρωσα με υπηρεσιακό σημείωμα όλους τους Διευθυντές και ξεκίνησε η υποβολή από τις Διευθύνσεις της αναφοράς των πεπραγμένων ανά δίμηνο. Οι αναφορές αυτές αναρτήθηκαν στην επίσημη ιστοσελίδα του δήμου και υπάρχουν -αποπνέοντας μια λυπηρή εικόνα- μέχρι σήμερα.
                    Μετά από λίγους μήνες, σας ενημέρωσα ότι μερικοί Διευθυντές δεν υποβάλλουν απολογισμούς πεπραγμένων, αλλά δεν εισέπραξα καμία αντίδραση, όπως δεν εισέπραξα καμία αντίδραση και τον επόμενο μήνα που σας ανέφερα εκ νέου το πρόβλημα. Πολύ σύντομα το όλο σύστημα απολογισμού έργου σταμάτησε να λειτουργεί, αλλά ποτέ δεν μπόρεσα να αποσπάσω κάποιο σχόλιο σας για αυτό. Υπέθεσα πως το είχατε συζητήσει με κάποιους Διευθυντές και σας είχαν πείσει για τη μη αναγκαιότητα του μέτρου.

Σε μία άλλη υπηρεσιακή μας συζήτηση, σας έπεισα για την ανάγκη συστηματικής παρακολούθησης της αποτελεσματικότητας και της ομαλής ροής υλοποίησης του έργου των Δημοτικών υπηρεσιών. Το δεχτήκατε και μου ζητήσατε λεπτομερέστερη πρόταση.
                    Την επόμενη, συζήτησα το θέμα με το ικανότερο στέλεχος της Διεύθυνσης Προγραμματισμού, ο οποίος δεσμεύτηκε ότι θα μου βρει από το διαδίκτυο ελεύθερες εφαρμογές για την παρακολούθηση έργου. Σε δύο μέρες το στέλεχος ήρθε πράγματι με δύο διαφορετικές εφαρμογές. Του είπα ότι φοβάμαι πως το προσωπικό θα τις βρει πολύ δύσκολες και του ζήτησα να προσπαθήσει να βρει μια πραγματικά απλή εφαρμογή. Το έκανε, και την επόμενη ημέρα σας την παρουσίασα.
          Η απάντησή σας στην ελεύθερη εφαρμογή παρακολούθησης έργου που σας παρουσίασα ήταν ότι τη βρίσκετε εξαιρετικά πολύπλοκη και δεν υπάρχει καμιά περίπτωση το προσωπικό να μπορέσει να την εφαρμόσει. Μου ζητήσατε κάτι πολύ πιο απλό, κάτι στη μορφή ενός φύλλου excel. Κανένα πρόβλημα, ακόμα και τώρα πιστεύω ειλικρινά ότι μάλλον είχατε δίκιο.
          Φτιάχτηκε μια απλή εφαρμογή στα πλαίσια των πολλών δυνατοτήτων που παρέχει το σημερινό excel. Φτιάχτηκε φάκελος με τα φύλλα των excel όπου ο υπάλληλος, συνήθως διευθυντής η τμηματάρχης που χρεωνόταν μια δράση, συμπλήρωνε κάποια αρχικά στοιχεία και στη συνέχεια χρεωνόταν- διατομεακά και με χρονικό προσδιορισμό- την παρακολούθηση των σταδίων εξέλιξης. Αν υπήρχε υπέρβαση του αρχικώς δηλωθέντος χρόνου εκτέλεσης το excel άλλαζε χρώμα αναλόγως με την καθυστέρηση από τον εκτιμηθέντα χρόνο, ενώ σε μια στήλη η αποτελεσματικότητα του υπαλλήλου που είχε χρεωθεί την παρακολούθηση υλοποίησης της δράσης ξεκινούσε από το 100% στην περίπτωση έγκαιρης υλοποίησης και μειωνόταν αυτομάτως όσο η καθυστέρηση μεγάλωνε.
          Με το που ξεκίνησε η εφαρμογή είχαμε μια μικρή επανάσταση- κυρίως από τους Τεχνικούς. Άλλοι δήλωσαν ότι έχουν σοβαρότερη δουλειά να κάνουν ‘από το να ασχολούνται με εξελάκια’, άλλοι απόρησαν με την ‘γραφειοκρατική αντίληψη που έχουμε για τη διοίκηση έργου’ και άλλοι ξαναχρησιμοποίησαν την αγαπημένη τους φράση ‘δεν έχουμε να φάμε, ραπανάκια για την όρεξη!’ Θα ήταν πιο ειλικρινής αν τα αποκαλούσε ‘κρεμαστάρια’, αλλά ας δείξουμε κατανόηση.
                    Πάντως το σύστημα- έστω και αν αποτελούσε μία κατά παραγγελία ελαφρολαϊκή εκδοχή των σοβαρών εφαρμογών που υπάρχουν στο διαδίκτυο - λειτούργησε, και λειτούργησε αρκετά ικανοποιητικά. Αυτός είναι και ο λόγος που -σε σχετικό θετικό σχόλιο από Δημοτικό Σύμβουλο της αντιπολίτευσης- βεβαιώσατε ότι ‘εφαρμόζουμε και εξελίσσουμε με το Γενικό ένα σύστημα παρακολούθησης έργου’.
          Μετά από μερικούς μήνες λειτουργίας του συστήματος διεπιστώθη ότι τρείς τεχνικοί δεν ανταποκρίνονται στις υποχρεώσεις τους και σας ενημέρωσα σχετικά. Μου απαντήσατε ότι δεν μπορείτε να τους πιέσετε γιατί ‘θα κατεβάσουν τα μολύβια’. Στον επόμενο μήνα, μάλιστα, που ζητήσατε να σταματήσουμε τη λειτουργία του συστήματος.
                    Μερικούς μήνες μετά από την παύση λειτουργίας του συστήματος διαπιστώσατε ότι αυτό είχε εμφανείς αρνητικές επιπτώσεις στην ποιότητα του παραγόμενου από τις υπηρεσίες έργου και μου ζητήσατε να επανεργοποιήσουμε το σύστημα, πράγμα που έκανα. Σημειωτέον ότι τα στελέχη είχαν οδηγίες να καταγράφουν στο σύστημα μόνο τις σύνθετες δράσεις, αυτές που υλοποιούνται μέσω αλληλουχίας δράσεων και όχι τις απλές δράσεις ρουτίνας, όπως η έκδοση πιστοποιητικών ή λογαριασμών. Να σας θυμίσω πως είχαμε πολύ θετικά σχόλια από το προεδρείο του Συλλόγου εργαζομένων για την απόφαση επανενεργοποίησης του συστήματος!
          Αμέσως μετά την επανενεργοποίηση του συστήματος, υπήρξε από τα στελέχη μια πληθώρα ενημέρωσης- με τη μορφή αναρίθμητων υποβολών προς εμέ φορμών παρακολούθησης έργου, αρκετές από τις οποίες μάλιστα σας προωθούσα στο σύστημα που έχουμε εγκαταστήσει στο δικό σας και το δικό μου laptop. Οι φόρμες αυτές αφορούσαν σε περισσότερες από 30 δράσεις του Δήμου που ευρίσκοντο ταυτοχρόνως σε εξέλιξη και τις έστελναν οι υπεύθυνοι υπάλληλοι μόλις υπήρχε οποιαδήποτε εξέλιξη. Άντε τώρα να εξηγήσεις στον κουρέα μου με τι ασχολιόμουν στο δήμο…
                    Για άλλη μια φορά, τη συμπλήρωση της φόρμας εξέλιξης ενός έργου την έκαναν όλοι οι αρμόδιοι υπάλληλοι εκτός από τους ίδιους τρεις γνωστούς τεχνικούς. Σας ενημέρωσα για αυτή την άρνηση εκτέλεσης καθήκοντος από την πλευρά των υπαλλήλων και μερικές ημέρες μετά μου ξανά-ζητήσατε να ξανά-σταματήσω τη λειτουργία του συστήματος. Το ξανα-σταμάτησα.

Κράτησα για το τέλος την πρώτη αιτίασή σας….
‘…συγκεκριμένα αναφέροντας την πρόσφατη εμπλοκή της διοίκησης του Δήμου με την εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών λόγω της μη διενέργειας των απαιτούμενων ενεργειών σε υπάλληλο με πλαστό πτυχίο…’
Ειλικρινά δεν αντιλαμβάνομαι τι ακριβώς εννοείτε. Το ότι υπάρχουν εργαζόμενοι με σοβαρά προβλήματα στα πιστοποιητικά του υπηρεσιακού τους σας το είχα θέσει τόσο εγώ όσο και στελέχη Σωματείου εργαζομένων στο δήμο μας. Όπως σας θύμισα και στην αρχή αυτού του κειμένου, το άρθρο 59 του Καλλικράτη ορίζει ότι οι πράξεις πειθαρχικού περιεχομένου είναι αρμοδιότητα του δημάρχου. Ζητήσατε από κάποιον να εκδώσει σχετική πράξη και το αρνήθηκε ή το παρέλειψε; Το ότι δεν μου απαντήσατε όταν σας ανέφερα ότι κάποιοι υπάλληλοι έχουν σοβαρά προβλήματα με τα πιστοποιητικά τους το εξέλαβα – και το πιστεύω ειλικρινά και τώρα – ότι θέλατε να εξετάσετε λεπτομερώς και να σκεφτείτε νηφάλια το θέμα ώστε να μην προβείτε σε ενέργειες που μπορεί να αδικούσαν κάποιο εργαζόμενο.
          Σύμφωνοι, κάποιες ενέργειες έπρεπε να τις έχετε κάνει ενωρίτερα, αλλά απλώς έχετε καθυστερήσει να τις κάνετε. Άλλωστε, δεν αποτελεί μυστικό ότι δεν βιάζεστε να πάρετε αποφάσεις. Σε κάθε περίπτωση, ουδέποτε ζητήσατε ‘κουκούλωμα’ των υποθέσεων υπαλλήλων που έχουν προβλήματα στον υπηρεσιακό τους φάκελο, όπως δεν ζητήσατε ποτέ γενικώς να προβούν οι υπηρεσίες σε κάποια παράτυπη ή παράνομη ενέργεια. Θα έλεγα πως τηρείτε γενικώς τη νομιμότητα με θρησκευτική ευλάβεια.

Με βάση όλα τα ανωτέρω, αποτελεί έλλειψη ειρμού, αποτελεί ασυναρτησία, να νομίζουμε ότι μπορούμε πειστικά να χρεώσουμε σε κάποιον παραλείψεις για διαδικασίες από τις οποίες είτε τον αποκλείσαμε είτε του ζητήσαμε να διακόψει. Το πρόβλημα έλλειψης ειρμού γίνεται εντονότερο αν αναλογιστούμε ότι ουδέποτε μου κάνατε παράπονα ή έστω χαλαρή συζήτηση για την ανάγκη βελτίωσης της λειτουργίας μου ή της συνεργασίας μας σε κάποια κατεύθυνση.

Κλείνοντας,
Ξαναδιαβάστε, αν βρείτε λίγο χρόνο, το κείμενο που μου στείλατε. Είναι ένα κείμενο που με θύμωσε. Αν ήσασταν ο παραλήπτης ενός αντίστοιχου κειμένου δεν θα θυμώνατε; Σας επαναλαμβάνω, κύριε Δήμαρχε: μια φράση όπως ‘γιατί δεν ταιριάζουν τα χνώτα μας’, θα μου αρκούσε για να παραιτηθώ. Και θα ήταν και τόσο κοντά στην πραγματικότητα!!

Τέλος, και δεδομένου ότι αναφέρομαι σε αρκετά σημεία στις επαφές και τη στενή και συχνή συνεργασία που είχα με στελέχη του δήμου θεωρώ πως έχω την ηθική υποχρέωση να κοινοποιήσω, σε όσους τουλάχιστον έχω πρόχειρη την ηλεκτρονική τους διεύθυνση, την παρούσα ‘υποβολή απόψεων’.
Αθήνα, 23 Ιουνίου 2017
Με τη δέουσα εκτίμηση,
Παύλος Ιωακείμ

Κοινοποίηση:

7 σχόλια:

  1. Ο ΜΗΤΣΟΤΙΠΟΤΑ ΠΑΝΤΑ ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΤΕΩΝΑΣ Κ ΨΕΥΤΗΣ.
    ΤΕΛΕΙΩΣΕ ΜΕ ΤΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΟ Παύλος Ιωακείμ ΠΑΕΙ ΝΑ ΞΕΧΡΕΩΣΕΙ ΤΟ ΕΠΟΜΕΝΟ.
    ΑΥΤΟΣ Ο ΥΠΕΡΓΗΡΟΣ Γ.Γ. ΜΕ ΤΗΝ ΥΨΗΛΗ ΑΡΓΟΜΙΣΘΙΑ ΤΟΥ ΠΑΝΤΑ ΕΓΡΑΦΑ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΥΠΟΠΤΗ Η ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΤΟΥ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟ,ΕΙΔΙΚΑ ΑΥΤΟΥ ΤΟ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟΥ ΑΤΟΜΟΥ ΠΟΥ ΗΤΑΝ Κ ΕΙΝΑΙ ΕΧΘΡΟΣ ΜΑΣ.ΠΕΡΑΣΕ ΤΟ ΚΕΛ ΠΗΡΕ ΤΑ ΛΕΦΤΑ Ο ΜΗΤΣΟΤΙΠΟΤΑΣ ΤΟΝ ΕΔΙΩΞΕ
    ΤΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ ΠΟΥ ΛΕΕΙ Ο Γ.Γ. ΕΧΟΥΝ ΤΕΡΑΤΑ ΣΑΝ ΑΥΤΟΝ Κ ΤΟΝ ΜΗΤΣΟΤΙΠΟΤΑ ΠΟΥ ΦΟΒΙΣΑΝ ΑΚΟΜΑ Κ ΕΝΗΛΙΚΕΣ.ΝΑ ΠΑΕΙ ΣΤΟ ΔΙΑΟΛΟ,ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΟ ΚΕΛ Κ ΤΟΝ ΑΠΑΤΕΩΝΑ ΜΗΤΣΟΠΟΥΘΕΝΑ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Οι δημόσιοι υπάλληλοι είναι εκτελεστές της θέλησης του
    κράτους και υπηρετούν το λαό· οφείλουν πίστη στο
    Σύνταγμα και αφοσίωση στην Πατρίδα.
    Άρθρο 103 παρ. 1 Συντάγματος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ΣΥΜΦΩΝΩ ΑΠΟΛΥΤΑ ΜΕ ΤΟ ΣΥΝΤΑΓΜΑ,ΑΛΛΑ ΔΙΑΦΩΝΟΥΝ ΟΙ Δ.Υ. ΚΡΑΤΗΣΑΝ ΜΟΝΟΝ ΤΟ ΕΚΤΕΛΕΣΤΕΣ ΤΟΥ ΛΑΟΥ Κ ΥΠΗΡΕΤΟΥΝ ΜΟΝΟ ΤΑ ΙΔΙΟΤΕΛΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΑ ΤΟΥΣ.

      Διαγραφή
    2. ΟΤΑΝ ΚΑΝΕΙ ΕΔΕ ΚΑΙ Ο ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΚΑΙ Ο ΘΕΙΟΣ ΤΟΝ ΒΓΑΖΟΥΝ ΛΑΔΙ ΕΝΩ Ο ΑΝΑΚΡΗΤΗΣ ΚΑΙ ΕΙΣΑΓΓΕΛΑΣ ΤΟΝ ΕΧΟΥΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΤΕΝΗ ΚΑΤΑΛΑΒΕΣ ΤΙ ΑΡΠΑΧΤΕΣ ΓΙΝΟΝΤΑΙ

      Διαγραφή
    3. ΟΙ ΕΔΕ ΚΛΠ ΕΙΝΑΙ ΕΡΓΑΤΟΠΑΤΕΡΟΥΛΗΔΩΝ ΣΥΝΔΙΚΑΛΗΣΤΩΝ ΚΟΜΠΙΝΕΣ ΝΑ ΕΚΒΙΑΖΟΥΝ Κ ΝΑ ΠΑΙΡΝΟΥΝ ΜΙΖΕΣ Κ ΝΑ ΑΘΩΩΝΟΥΝ ΤΟ ΚΑΘΕ ΑΡΓΟΜΙΣΘΟ,ΤΕΜΠΕΛΗ,ΛΑΜΟΓΙΟ,Η ΜΟΝΑΔΙΚΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΛΥΣΗ,ΓΙΑ ΟΠΟΙΑ ΠΑΡΑΤΥΠΙΑ,ΠΑΡΑΒΑΣΗ ΓΙΑ Δ.Υ.ΕΙΝΑΙ ΑΜΕΣΑ ΝΑ ΤΙΘΕΤΑΙ ΣΕ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ΑΡΓΙΑ,ΜΕΧΡΙ ΝΑ ΤΕΛΕΣΙΔΙΚΙΑΣ ΤΗΣ ΥΠΟΘΕΣΕΩΣ Κ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΕΧΕΙ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΝΑ ΖΗΤΗΣΕΙ ΤΙΣ ΑΠΟΛΑΒΕΣ ΠΟΥ ΕΧΑΣΕ ΛΟΓΩ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗΣ ΑΡΓΙΑΣ,ΟΠΩΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΣΕ ΟΛΟ ΤΟΝ ΑΝΑΠΤΥΓΜΕΝΟ Δ.ΚΟΣΜΟ

      Διαγραφή
  3. ΟΙ ΑΠΑΛΛΑΓΕΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΩΡΕΕΣ ΠΟΥ ΠΡΟΒΛΕΠΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ Ν. 2961/2001
    Σύμφωνα με το άρθρο 43 Ν.2961/2001 (απαλλαγές από το φόρο), απαλλάσσονται τόσο από το φόρο δωρεάς, όσο και από την υποχρέωση υποβολής των οικείων δηλώσεων φόρου:
    Επίσης, κατ’ άρθρο 43 παρ. Γ’ Ν.2961/2001 (λοιπές απαλλαγές), απαλλάσσονται ομοίως από το φόρο, αλλά προφανώς όχι και από την υποχρέωση υποβολής δήλωσης και οι κτήσεις από τα πρόσωπα που αναφέρονται στην παράγραφο 1 του άρθρου 25, όπως τροποποιήθηκε δια του Ν.3842/2010 και ισχύει, ήτοι :
    α) το Δημόσιο, οι λογαριασμοί που δημιουργούνται υπέρ του Δημοσίου και κατάλαβες τίποτα !!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΜΕ ΠΡΟΣΕΚΤΙΚΗ ΑΝΑΓΝΩΣΗ Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΕΙΝΑΙ ΓΕΜΑΤΗ ΣΑΡΚΑΣΜΟ ΟΤΑΝ ΛΕΕΙ [ΑΓΑΠΑΣ ΤΗΝ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑ ΑΛΛΑ ΑΝΑΒΑΛΕΙΣ ΕΔΕ ΚΑΙ ΠΡΟΓΡΑΜΑΤΑ ΑΠΟΔΟΣΗΣ] ΜΕ ΑΠΛΑ ΛΟΓΙΑ ΟΛΗ Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ-ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΛΕΕΙ ΠΟΣΟ ΑΝΕΠΑΡΚΗΣ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΠΟΣΟ ΕΥΚΟΛΑ ΑΛΛΑΖΕΙ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΚΑΤΑ ΤΟ ΔΟΚΟΥΝ ΚΑΙ ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ ΟΤΙ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟ ΚΑΝΟΥΝ ΟΙ ΠΡΟΙΣΤΑΜΕΝΟΙ ΠΟΥ Ο ΙΔΙΟΣ ΕΒΑΛΕ ΟΤΙ ΘΕΛΟΥΝ ΧΩΡΙς ΕΛΕΓΧΟ ΚΑΙ ΤΙΜΩΡΙΑ Κ.Τ.Λ

    ΑπάντησηΔιαγραφή