Πέμπτη 4 Ιουλίου 2019

Ελληνικό: Τι προκάλεσε σύγκρουση της κυβέρνησης με τη Lamda Development


Δόμηση έως 350 στρέμματα και ουρανοξύστης-τοπόσημο ύψους 200 μ. στο μητροπολιτικό πάρκο του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό - Τι προβλέπει η Κοινή Υπουργική Απόφαση για την ανάπτυξη του πάρκου με τις 65 κτιριακές ενότητες
Έναν ουρανοξύστη, ύψους 200 μέτρων και δόμηση 350 στρεμμάτων σε σύνολο 2.000 στρεμμάτων, προβλέπει η ανάπτυξη για το Μητροπολιτικό πάρκο του Ελληνικού που χωροθετείται εντός του μητροπολιτικού πόλου Ελληνικού –Αγίου Κοσμά. Το πάρκο, σύμφωνα με την Κοινή Υπουργική Απόφαση που ενέκρινε το Κεντρικό Συμβούλιο Διοίκησης και κοινοποιήθηκε χθες στη Lamda Development, θα διαθέτει ελάχιστη επιφάνεια χώρων πρασίνου και ελεύθερων χώρων 1.588 στρέμματα.


Η ΚΥΑ προβλέπει επίσης την ανάπτυξη 64 κτιριακών ενοτήτων που απαρτίζονται από διώροφα κτίρια με μέγιστο ύψος τα 10 μέτρα με εξαίρεση τον ουρανοξύστη, που θα είναι το υψηλότερο κτίριο του πάρκου με μέγιστη επιτρεπόμενη δόμηση τα 50.000 τ.μ. και από αρχιτεκτονικής απόψεως, σημείο προορισμού και τοπόσημο. Στο σημείο αυτό θα φιλοξενηθεί το «Πολυδύναμο Κέντρο Πολλαπλών Λειτουργιών και Εκδηλώσεων» που προορίζεται να λειτουργήσει ως χώρος φιλοξενίας αθλητικών, πολιτιστικών και κοινωνικών εκδηλώσεων μεγάλης κλίμακας. Για την κατασκευή του κτιρίου απαιτείται η σύνταξη ειδικής γεωτεχνικής μελέτης πριν την έκδοση της οικοδομικής άδειας.




Η ανάπτυξη του Μητροπολιτικού Πάρκου εξελίσσεται το τελευταίο 24ωρο, σε πεδίο σφοδρής πολιτικής αντιπαράθεσης, με τους επενδυτές να κάνουν λόγο για αποφάσεις που ναρκοθετούν τον σχεδιασμό και την κυβέρνηση να επαίρεται ότι με τις ενέργειές της ξεμπλοκάρει το έργο. Τρεις μέρες πριν τις εκλογές, πέντε υπουργοί και υφυπουργοί του ΣΥΡΙΖΑ (Σταθάκης, Παπανάτσιου, Φάμελλος, Ζορμπά, Στρατής) δηλώνουν πρόθυμοι να υπογράψουν τη μία από τις τρεις Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις που κρίνονται απαραίτητες για να ξεκινήσει η γιγαντιαία επένδυση, ύστερα από καθυστερήσεις και ολιγωρίες ετών.

Στην πραγματικότητα, η κυβέρνηση εντατικοποίησε τις διαδικασίες στον δρόμο για τις κάλπες μετά τις δηλώσεις του αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης Κυριάκου Μητσοτάκη ότι οι πρώτες υπογραφές αν γίνει κυβέρνηση η ΝΔ, θα αφορούν τις εκκρεμότητες για να ξεκινήσει η επένδυση του Ελληνικού. Είχε προηγηθεί την περασμένη Δευτέρα, μαραθώνια συνεδρίαση του Κεντρικού Συμβουλίου Διοίκησης (ΚΣΔ), παρουσία κορυφαίων γενικών γραμματέων της κυβέρνησης, οι οποίοι έπειτα από σφοδρή αντιπαράθεση και διαφωνίες κυρίως λόγω των ενστάσεων των επενδυτών, ενέκριναν το τελικό κείμενο της ΚΥΑ (οι άλλες δύο που αφορούν τους όρους δόμησης για το καζίνο και την οικιστική ανάπτυξη μεταφέρονται ως εκκρεμότητες στην επόμενη κυβέρνηση).



Ωστόσο η απόφαση του ΚΣΔ ξεσηκώνει θύελλα αντιδράσεων από την πλευρά της Lamda Development, η οποία κρίνει ότι η ΚΥΑ εναντιώνεται στον ειδικό νόμο και τις συμβάσεις που κυρώθηκαν από την βουλή για την ανάπτυξη του έργου. Η εταιρεία υποστηρίζει ότι η επίμαχη ΚΥΑ, «καθιστά την επένδυση μετέωρη για αόριστο διάστημα», καθώς εκτιμάται ότι θέτει σε ομηρία το έργο από το υπουργείο Πολιτισμού.
Ο λόγος είναι η υποχρέωση για γνωμοδότηση του ΥΠΠΟΑ για όλες τις μελέτες που αφορούν ψηλά κτίρια, ειδικά κτίρια, ειδικές κατασκευές, έργα υποδομής κ.α. καθώς επίσης και η έγκρισή του για κάθε είδους έργο, σε ακαθόριστη ακτίνα γύρω από τα μνημεία του Πάρκου. Πληροφορίες από μέλη του ΚΣΔ αλλά και από το υπουργείο Περιβάλλοντος αναφέρουν ότι το Κεντρικό Συμβούλιο Διοίκησης, έβαλλε αρκετό νερό στο κρασί του για να προχωρήσει η ΚΥΑ. Ωστόσο, όπως επισημαίνουν ορισμένες παρεμβάσεις της εταιρείας κυρίως σε ότι αφορά θέματα που αφορούν τις γνωμοδοτήσεις του υπουργείου Πολιτισμού, προσκρούουν σε αποφάσεις του ΣτΕ και θα έβαζαν σε περιπέτειες την πορεία του έργου.

Εγκρίσεις παντού από το υπουργείο Πολιτισμού

Σύμφωνα με το κείμενο της ΚΥΑ, που αποκαλύπτουμε σήμερα, το υπουργείο Πολιτισμού αναδεικνύεται σε ρόλο ρυθμιστή της επένδυσης καθώς προβλέπει ότι 1) στο ΥΠΠΟΑ υποβάλλονται προς έγκριση οι μελέτες που αφορούν στις όποιες επεμβάσεις στο περιβάλλον των χαρακτηρισμένων κτηρίων ως νεότερων μνημείων 2) εκπονούνται και κατατίθενται προς έγκριση στις συναρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ μελέτες προστασίας, ανάδειξης και διαμόρφωσης που θα αφορούν σε αρχαιότητες οι οποίες θα αποκαλυφθούν κατά τις τεχνικές εργασίες κατασκευής του Μητροπολιτικού Πάρκου Πρασίνου και Αναψυχής και αποφασιστεί η διατήρησή τους 3) εξασφαλίζεται ειδική προστασία και στερέωση των αρχαιοτήτων που θα εντοπιστούν στα πρανή του ρέματος των Τραχώνων. Τα στοιχεία αυτά οφείλουν να περιληφθούν στην αντίστοιχη οριστική μελέτη του έργου, η οποία θα κατατεθεί προς έγκριση στις συναρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ 4) κατά την περιβαλλοντική αδειοδότηση, έργων και δραστηριοτήτων που πραγματοποιούνται εντός κτηριακών ενοτήτων του Μητροπολιτικού Πάρκου Πρασίνου και Αναψυχής γνωμοδοτούν, κατά τις κείμενες διατάξεις (ν. 3028/2002, ν.4014/2011), οι υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους.

Τι προβλέπει η δόμηση στο μητροπολιτικό πάρκο

Με βάση την ΚΥΑ στο χώρο του μητροπολιτικού πάρκου περιλαμβάνονται χρήσεις όπως χώροι πρασίνου, ελεύθεροι χώροι, ήπια αναψυχή (π.χ. παιδικές χαρές, skate park, παιχνίδια περιπέτειας), χώροι συνάθροισης κοινού (ανοικτά θέατρα, θερινοί κινηματογράφοι), υπαίθριες αγορές και εκθέσεις, γεωργικές και λοιπές αγροτικές εκμεταλλεύσεις (π.χ. φυτώρια, θερμοκήπια, βοτανικοί κήποι), γωνιές ανακύκλωσης.


Επίσης εγκαταστάσεις εστίασης, αναψυκτήρια, χώροι συνάθροισης και αναψυχής του κοινού, αθλητικές εγκαταστάσεις, πολιτισμός ( μουσεία, εκθεσιακοί χώροι, πολυχώροι τέχνης, συναυλιακοί χώροι) αλλά και πρότυπες αστικές υποδομές, όπως εγκαταστάσεις μέσων μαζικής μεταφοράς, εγκαταστάσεις διαχείρισης στερεών αποβλήτων, εγκαταστάσεις ΑΠΕ κ.α.

Για την μεγιστοποίηση της αξιοποίησης των μέσων μαζικής μεταφοράς προτείνεται μια νέα γραμμή τραμ, η οποία θα ξεκινά κοντά από το σταθμό Αργυρούπολη του μετρό και θα φτάνει στην Λ. Ποσειδώνος όπου θα συνδέεται με την υφιστάμενη γραμμή του τραμ καθώς και με τρεις νέες λεωφορειακές γραμμές στο εσωτερικό του πάρκου.

Το μητροπολιτικό πάρκο χωρίζεται σε επτά ενότητες ανάλογα με το χαρακτήρα και τις δραστηριότητες που θα φιλοξενήσει.

-Η πρώτη ενότητα είναι η «Περιοχή Εργοστασίου Αεροσκαφών», συνολικής επιφάνειας 154.304 τ.μ.. Ο χώρος προορίζεται να λειτουργήσει ως πολιτιστικό σύμβολο και χώρος αναψυχής του Μητροπολιτικού Πάρκου. Σε αυτήν περιλαμβάνονται τα τρία υπόστεγα της Πολεμικής Αεροπορίας που έχουν χαρακτηρισθεί ως μνημεία και θα φιλοξενήσουν πολιτιστικές χρήσεις (μουσεία).

-Η δεύτερη ενότητα είναι η «Περιοχή Αθλητισμού» εμβαδού 511.552 τ.μ., η οποία περιλαμβάνει χώρους πρασίνου και ελεύθερους χώρους αναψυχής και αθλητισμού και αποτελεί τον πυρήνα αθλητικών δραστηριοτήτων του Πάρκου.

Εντός της περιοχής χωροθετείται επίσης και το «Πολυδύναμο Κέντρο Πολλαπλών Λειτουργιών και Εκδηλώσεων» συνολικής έκτασης 61.363 τ.μ. που προορίζεται να λειτουργήσει ως χώρος φιλοξενίας αθλητικών, πολιτιστικών και κοινωνικών εκδηλώσεων μεγάλης κλίμακας. Το σύνολο των χώρων πρασίνου και ελεύθερων χώρων εντός της χωρικής αυτής ενότητας ανέρχεται σε 280.120 τ.μ.

Σε ότι αφορά τις χρήσεις, στην περιοχή αυτή, επιτρέπεται η χωροθέτηση αθλητικών εγκαταστάσεων όπως ανοικτά προπονητήρια (στίβους 400 μ., προπονητήριο ρίψεων, γήπεδα ερασιτεχνικού και επαγγελματικού ποδοσφαίρου, γήπεδα καλαθοσφαίρισης και πετοσφαίρισης κ.ά.), κλειστά προπονητήρια (προπονητήριο στίβου, προπονητήριο ρυθμικής και ενόργανης γυμναστικής με τους απαιτούμενους χώρους εξυπηρέτησης και προπονητήρια εξυπηρέτησης λοιπών αθλημάτων) καθώς και κολυμβητικό συγκρότημα με ανοικτό καταδυτήριο ολυμπιακών προδιαγραφών. Ο θεματικός πόλος αθλητικών δραστηριοτήτων περιλαμβάνει και τη μεταφορά και μετεξέλιξη των εγκαταστάσεων του Εθνικού Αθλητικού Κέντρου Νεότητας (ΕΑΚΝ) Αγίου Κοσμά.

Οι αθλητικές εγκαταστάσεις συνοδεύονται από τις απαραίτητες υποδομές γραφείων, χώρων υγιεινής και αποδυτηρίων, καθώς και από αντίστοιχους χώρους αναψυχής (χώρους άσκησης, χώρους θέασης και ανοιχτούς χώρους πρασίνου με παιδικές χαρές).

Στην ίδια περιοχή θα φιλοξενηθεί και η δεξαμενή της πρώην ολυμπιακής εγκατάστασης Κανόε Καγιάκ, η οποία μετατρέπεται σε υδάτινο στοιχείο.

-Η τρίτη ενότητα περιλαμβάνει την «Περιοχή Ρέματος Τραχώνων» για τη φύση και το περιβάλλον, επιφανείας 257.558 τ.μ.. Εδώ δημιουργούνται στον περιβάλλοντα χώρο τρεις νέοι εποχιακούς υγροτόπους. Το σύνολο των χώρων πρασίνου και ελεύθερων χώρων εντός της χωρικής αυτής ενότητας ανέρχεται σε 255.733 τ.μ.

- Την τέταρτη ενότητα συνθέτει η «Ολυμπιακή Πλατεία και Περιοχή Αστικής Καλλιέργειας», εμβαδού 233.429 τ.μ., που είναι και η καρδιά του Πάρκου. Σε αυτή συνδέονται οι κύριες διαδρομές κυκλοφορίας εντός του πάρκου και είναι το μέρος που τιμάται η Ολυμπιακή κληρονομιά αφού η πλατεία δημιουργείται με αφορμή την ανάδειξη του συμβόλου των Ολυμπιακών Αγώνων.
Το σύνολο των χώρων πρασίνου και ελεύθερων χώρων εντός της χωρικής αυτής ενότητας ανέρχεται σε 217.069 τ.μ.

-Η πέμπτη ενότητα είναι το «Πάρκο Γλυπτικής Ελληνικού» επιφανείας 361.480 τ.μ.. Ο χώρος διαμορφώνεται σε ένα λοφώδες μεσογειακό τοπίο με υψίπεδα και πεζούλες με στόχο να λειτουργήσει ως υποδοχέας γλυπτικής μεγάλης κλίμακας. Στην περιοχή διατηρείται το κτήριο του Κέντρου Ελέγχου Περιοχής Αθηνών Μακεδονίας της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας. Στην ίδια περιοχή χωροθετείται και η μονάδα επεξεργασίας λυμάτων για την εξυπηρέτηση των αρδευτικών αναγκών του Πάρκου και των κοινόχρηστων χώρων πρασίνου και ανοικτών χώρων του Μητροπολιτικού Πόλου. Το σύνολο των χώρων πρασίνου και ελεύθερων χώρων εντός της χωρικής αυτής ενότητας ανέρχεται σε 290.710 τ.μ.

-Η έκτη χωρική ενότητα είναι η «Περιοχή Αττικού Τοπίου», επιφανείας 55.196 τ.μ., η οποία περιλαμβάνει εμπεριέχει οικεία προς το ελληνικό τοπίο δέντρα, περιοχές φύτευσης των οποίων λειτουργούν ως ενδιάμεση ζώνη μετάβασης μεταξύ του Πάρκου και των παρακείμενων οικιστικών περιοχών. Το σύνολο των χώρων πρασίνου και ελεύθερων χώρων εντός της χωρικής αυτής ενότητας ανέρχεται σε 50.096 τ.μ.

-Η έβδομη ενότητα είναι η «Περιοχή Εκθέσεων Ελληνικού», η οποία καταλαμβάνει εμβαδόν 427.049 τ.μ., και ακολουθεί σε μεγάλο βαθμό την τοπογραφία και τις μορφές του πρώην αεροδρομίου. Σε αυτήν περιλαμβάνεται το χαρακτηρισμένο ως μνημείο κτίριο του πρώην «Ανατολικού Αεροδρομίου Αθηνών» (κτίριο Saarinen), μέρος του διαδρόμου εσωτερικής κίνησης αεροσκαφών που διατηρείται μετατρεπόμενο σε χώρο προσωρινών δραστηριοτήτων και εκδηλώσεων, καθώς και μέρος του σκληρού δαπέδου στάθμευσης των αεροπλάνων και παραλαβής επιβατών στο οποίο χωροθετείται χώρος παιδικής αναψυχής και χώρος δραστηριοτήτων και εκδηλώσεων. Για το κτίριο Saarinen που είναι χαρακτηρισμένο ως μνημείο απαγορεύεται η δόμηση περιμετρικά και σε απόσταση 100 μέτρων από αυτό.
Το σύνολο των χώρων πρασίνου και ελεύθερων χώρων εντός της χωρικής αυτής ενότητας ανέρχεται σε 363.102 τ.μ.

Οδικό δίκτυο

Σημαντική παρέμβαση του έργου σε o,τι αφορά το οδικό δίκτυο είναι η μετατόπιση του άξονα, με ταυτόχρονη υπογειοποίηση τμήματος περίπου 1.150μ της λεωφόρου Ποσειδώνος. Το υπογειοποιημένο τμήμα της Λεωφόρου θα διαθέτει 3 λωρίδες κυκλοφορίας. Μετά τη μετατόπιση, υφιστάμενο τμήμα της λεωφόρου Ποσειδώνος υποβαθμίζεται σε συλλεκτήρια οδό με μία λωρίδα ανά κατεύθυνση και εξυπηρετεί κατά βάση τις κινήσεις προσπέλασης προς τις δημιουργούμενες περιοχές κατοικίας και την παραλία.

Στο υφιστάμενο εύρος κατάληψης δημιουργείται ποδηλατόδρομος και θέσεις στάθμευσης οχημάτων επισκεπτών, ενώ επαυξάνονται οι κοινόχρηστοι χώροι και οι χώροι πρασίνου.
Επίσης, δημιουργείται εσωτερικό δίκτυο με τρείς βασικούς άξονες κάθετους στις δύο βασικές αρτηρίες πρόσβασης (κατεύθυνση ανατολή-δύση), ενός άξονα στην κατεύθυνση βορρά-νότου, ενός άξονα στο παραλιακό μέτωπο και μιας περιφερειακής οδού γύρω από τις εγκαταστάσεις του κανό-καγιάκ.

Ο σχεδιασμός του εσωτερικού δικτύου περιλαμβάνει ακόμη εκτεταμένο δίκτυο από πεζόδρομους και ποδηλατοδρόμους, κάποιοι εκ των οποίων θα λειτουργούν ως οδοί ήπιας κυκλοφορίας για την πρόσβαση οχημάτων εκτάκτου ανάγκης και την πρόσβαση ΑΜΕΑ.

Η σύνδεση του εσωτερικού οδικού δικτύου με το υφιστάμενο κύριο οδικό δίκτυο, πραγματοποιείται μέσω καθορισμένων πυλών – κόμβων (νέων και υφιστάμενων). Συγκεκριμένα δημιουργούνται τρία σημεία σύνδεσης – κόμβοι με τη Λ. Βουλιαγμένης, τέσσερα σημεία σύνδεσης επί της Λ. Ποσειδώνος και ένα σημείο σύνδεσης με την οδό Αεροπορίας. Επιπλέον δημιουργούνται κυκλικοί κόμβοι στις εννέα σημαντικές διασταυρώσεις των κύριων εσωτερικών οδικών αξόνων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου