Τετάρτη 13 Ιουλίου 2016

Τα πιο ιδιαίτερα χειροποίητα ποδήλατα φτιάχνονται στην Καρδίτσα

Ο αυτοδίδακτος Βαγγέλης Κακαργιάς ίδρυσε την Curba Handmade Bicycles σε ένα εργαστήριο στην αυλή του σπιτιού του.
"Αξίζει να δώσει κάποιος λίγα παραπάνω χρήματα, αφού θα κατασκευαστεί για τον ίδιο αποκλειστικά ένα ποδήλατο ακριβώς όπως το φαντάζεται, 100% για τις δικές του απαιτήσεις. Και το κυριότερο όλων, θα είναι ένα μοναδικό κομμάτι φτιαγμένο με ελληνικό μεράκι."




Είχα διαβάσει κάπου πως το 70% των κατοίκων της Καρδίτσας χρησιμοποιούν το ποδήλατο σαν κύριο μέσο μετακίνησης, στα συνολικά 14χιλιόμετρα ποδηλατοδρόμων που διασχίζουν την πόλη.

Έτσι, δεν μου φάνηκε εντελώς παράδοξο το γεγονός πως ένας νέος άνθρωπος κατασκευάζει εκεί μερικά από τα πιο ιδιαίτερα χειροποίητα ποδήλατα που κυκλοφορούν σήμερα στην Ελλάδα.

Σας διαβεβαιώνω ότι με συγκινεί να "καβαλάω" ένα ποδήλατο που έχω φτιάξει μόνος μου. Πλέον η κατασκευή είναι αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας μου.

Ο λόγος για τον Βαγγέλη Κακαργιά, που γεννήθηκε το 1984 στην Αθήνα, όπου και έζησε μέχρι τα δέκα του χρόνια, μέχρι να μετακομίσει με την οικογένεια του στην Καρδιτσομάγουλα Καρδίτσας. Σήμερα, ζει ακόμα εκεί και έχει την τύχη να ασχολείται με αυτό που αγαπάει:

Στο DIY εργαστήριο που έστησε στην αυλή του πατρικού του σπιτιού ο Βαγγέλης ίδρυσε πριν από περίπου τρία χρόνια την Curba Handmade Bicycles σχεδιάζοντας, κατασκευάζοντας (και αναπαλαιώνοντας) αποκλειστικά στο χέρι ποδήλατα όλων σχεδόν των ειδών, δεχόμενος παραγγελίες από όλη την υπόλοιπη χώρα. Το καλύτερο; Ο Βαγγέλης δεν σκέφτεται καν να εγκαταλείψει την επαρχία.

Τον συναντήσαμε!

"Το να βρεις το σωστό επάγγελμα είναι σαν να βρίσκεις την ψυχή σου σ' αυτόν τον κόσμο", και εγώ είμαι σίγουρος ότι το έχω βρει!

Βαγγέλη, τι ακριβώς είναι αυτό που κάνεις;

Ασχολούμαι με την σχεδίαση, κατασκευή, ανακατασκευή και αναπαλαίωση ποδηλάτων και παλιών δικύκλων. Όλα τα παραπάνω ξεκίνησαν σαν χόμπι, το οποίο πλέον προσπαθώ να το κάνω και επάγγελμα. Όπως έχει πει και ο Thomas Moore "Το να βρεις το σωστό επάγγελμα είναι σαν να βρίσκεις την ψυχή σου σ' αυτόν τον κόσμο", και εγώ είμαι σίγουρος ότι το έχω βρει!

Πιο συγκεκριμένα, μπορώ να σχεδιάσω από την αρχή ένα ποδήλατο και να του δώσω "σάρκα και οστά", να ανακατασκευάσω ένα ποδήλατο μετατρέποντας το με οποιονδήποτε δυνατό τρόπο, καθώς και να αναπαλαιώσω κάποιο ποδήλατο-αντίκα συναισθηματικής ίσως αξίας, το οποίο στο τελικό στάδιο της αναπαλαίωσης θα φαίνεται σαν καινούριο. Για εμένα είναι πρόκληση κάθε είδους κατασκευή που έχει να κάνει με το ποδήλατο, και όχι μόνο.

Και πώς ξεκίνησε όλη αυτή η ιστορία με τα ποδήλατα; Ποια ήταν η δική σου σχέση με το ποδήλατο πριν ιδρύσεις την Curba Handmade Bicycles;

Μπορώ να πω πως η ιστορία με τα ποδήλατα ξεκίνησε εντελώς τυχαία, μιας και δεν είχα ως τότε καμιά σχέση με το ποδήλατο πέραν της απλής χρήσης του (βόλτες κτλ). Στην αρχή ήταν απλά ένας τρόπος να περνάω δημιουργικά τον ελεύθερο χρόνο μου έχοντας ως πρώτη πρόκληση την αναπαλαίωση, ενώ στην πορεία άρχισε να μου είναι αδύνατο να αντισταθώ στην πρόκληση να δημιουργήσω το δικό μου μοντέλο, αλλά κι αυτό ακόμη δεν μου ήταν..αρκετό! Σας διαβεβαιώνω ότι με συγκινεί να "καβαλάω" ένα ποδήλατο που έχω φτιάξει μόνος μου. Πλέον η κατασκευή είναι αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας μου.

Πού είναι το εργαστήριο σου; Πώς δουλεύεις συνήθως;

Το εργαστήριο μου είναι στην αυλή του σπιτιού μου, στο χωριό που ζω λίγο έξω από την πόλη της Καρδίτσας. Το εργαστήριο είναι επίσης αποκλειστικά κατασκευασμένο από εμένα. Πριν καταφέρω να το φτιάξω δούλευα απλά έξω στην αυλή. Σε ό,τι αφορά το κατασκευαστικό κομμάτι δουλεύω μόνος αν και μου αρέσει να υπάρχει κόσμος στο εργαστήριο, να έχω παρέα.

Μέχρι τώρα, τα ποδήλατα που κατασκευάζω τα φτιάχνω για δική μου ευχαρίστηση και κάποια στιγμή τα πουλάω ακριβώς στο κόστος ώστε με τα χρήματα αυτά να κατασκευάσω το επόμενο. Λαμβάνω και παραγγελείες οι οποίες είναι προκλήσεις για εμένα, ειδικά αν πρόκειται για κάποιο εξεζητημένο ποδήλατο με ιδιαίτερες απαιτήσεις. Και με τις παραγγελίες επίσης δουλεύω στο κόστος κατασκευής, χωρίς επιπλέον χρηματικό κέρδος για εμένα.

Και είναι όλα χειροποίητα έτσι;

Η διαδικασία γίνεται 100% στο χέρι σε ότι αφορά την δημιουργία του σκελετού ή ακόμη και κάποιων περιφεριακών εξαρτημάτων. Ακόμη και το βάψιμο του ποδηλάτου εγώ το κάνω. Όλα γίνονται κυριολεκτικά στο χέρι, χωρίς μηχανήματα. Από την πιο μικρή βίδα μέχρι και το πιο μεγάλο τμήμα του ποδηλάτου.

Το πιο ιδιαίτερο είναι σίγουρα το πιστό αντίγραφο του ιστορικού Penny Farthing του 1820. Η κατασκευή του κράτησε τρεις μήνες, και είχε μεγάλη δυσκολία καθώς δεν είχα 'υλικό' για τίποτε αντίστοιχο.

Μπορεί κάποιος να απευθυνθεί σε εσένα για να του φτιάξεις από το μηδέν ένα ποδήλατο; Ποια είναι τα βήματα που ακολουθούνται για μία τέτοια custom παραγγελία;

Φυσικά και μπορεί ο οποιοσδήποτε να απευθυνθεί σ' εμένα, ακόμη και για μία κατασκευή πέραν του κλασικού ποδηλάτου -όπως οι περισσότεροι από εμάς το έχουμε στο μυαλό μας. Το πρώτο βήμα είναι να μου δώσει μια εικόνα για το τι ζητάει και πώς το φαντάζεται. Επόμενο και βασικότερο βήμα είναι να βρούμε τα μέτρα και τη γεωμετρία που ταιριάζει στον εκάστοτε αναβάτη. Ακολουθούν η επιλογή υλικού κατασκευής, χρώματος και περιφεριακών εξαρτημάτων έτσι ώστε το τελικό αποτέλεσμα να ανταποκρίνεται 100% στις αρχικές απαιτήσεις και το γούστο του καθενός.

Και με τα υλικά (εξαρτήματα, ανταλλακτικά, κτλ) τι γίνεται; Πού τα βρίσκεις;

Προσπαθώ όσο μπορώ να προμηθεύομαι ό,τι χρειάζεται για κάθε κατασκευή μου από την τοπική αγορά, αν και υπάρχουν εξεζητημένα κομμάτια τα οποία βρίσκω και παραγγέλνω από το εξωτερικό.

Πόσο χρονικό διάστημα μεσολαβεί για να ολοκληρωθεί ένα χειροποίητο ποδήλατο;

Ο χρόνος ο οποίος απαιτείται κάθε φορά είναι σχετικός. Εξαρτάται από την δυσκολία της κατασκευής, και ορισμένες φορές κι από την ανάγκη να βρω και να προμηθευτώ τα κατάλληλα υλικά από το εξωτερικό.

Πώς τα έμαθες όλα αυτά; "Μαθήτευσες" κάπου;

Είμαι αυτοδίδακτος σε ό,τι έχει να κάνει με τον σχεδιασμό και την κατασκευή. Διαβάζω πολύ και παρακολουθώ σχετικά βίντεο μέσω διαδικτύου. Το ίδιο ισχύει και για τις επισκευές, για τις οποίες όμως όποτε συναντώ δυσκολία απευθύνομαι σ' έναν συγκεκριμένο άνθρωπο ο οποίος και με καθοδηγεί.

Φυσικά και μπορεί ο οποιοσδήποτε να απευθυνθεί σ' εμένα, ακόμη και για μία κατασκευή πέραν του κλασικού ποδηλάτου -όπως οι περισσότεροι από εμάς το έχουμε στο μυαλό μας.

Πόσο κοστίζει ένα χειροποίητο ποδήλατο; Γιατί να το πληρώσει κάποιος ακριβότερα την στιγμή που υπάρχει τόσο μεγάλη ποικιλία έτοιμων ποδηλάτων στην αγορά;

"Ταρίφα" για ένα χειροποίητο ποδήλατο δεν υπάρχει, κι αυτό γιατί τα υλικά ή τα ανταλλακτικά ποικίλουν, συνεπώς και το κόστος. Αξίζει να δώσει κάποιος λίγα παραπάνω χρήματα, αφού θα κατασκευαστεί για τον ίδιο αποκλειστικά ένα ποδήλατο ακριβώς όπως το φαντάζεται, 100% για τις δικές του απαιτήσεις. Και το κυριότερο όλων, θα είναι ένα μοναδικό κομμάτι φτιαγμένο με ελληνικό μεράκι.

Το 70% των κατοίκων της Καρδίτσας χρησιμοποιούν το ποδήλατο σαν κύριο μέσο μετακίνησης, στα συνολικά 14χιλιόμετρα ποδηλατοδρόμων που διασχίζουν την πόλη

Αλήθεια, πόσα ποδήλατα έχεις φτιάξει ως τώρα;

Έχω κατασκευάσει έως τώρα τριάντα περίπου κομμάτια, συμπεριλαμβανομένων και των ανακατασκευών και αναπαλαιώσεων. Είμαι περήφανος για κάθε τι νέο δημιουργώ. Πολλές φορές έρχονται και παραγγελίες, από φίλους κυρίως, που ζουν σε μεγαλουπόλεις (Αθήνα, Θεσσαλονίκη).

Και το πιο ιδιαίτερο εξ' αυτών ποιο είναι;

Το πιο ιδιαίτερο είναι σίγουρα το πιστό αντίγραφο του ιστορικού Penny Farthing του 1820. Η κατασκευή του κράτησε τρεις μήνες, και είχε μεγάλη δυσκολία καθώς δεν είχα 'υλικό' για τίποτε αντίστοιχο. Έτσι, προσπάθησα να κατανοήσω την κατασκευή αποκλειστικά από απλές φωτογραφίες.

Στην αρχή κατασκεύασα ένα Penny Farthing μικρότερης κλίμακας, αλλά όταν το "καβάλησα" μπήκα αμέσως στον πειρασμό να κατασκευάσω ένα στις πραγματικές του διαστάσεις κ,αι με την ίδια κουλτούρα.

"Δεν έχω οικονομικό κέρδος από τα ποδήλατα. Εργάζομαι ως Dj σε μαγαζιά της πόλης, επενδύοντας τις απολαβές μου στις κατασκευές."

Μη μου πεις ότι το οδηγείς!

Σαφώς και το καβαλάω , όπως μπορεί να κάνει και οποιοσδήποτε το θελήσει και έχει τα κότσια!

Άλλα ιδιαίτερα ποδήλατα που έχουν δημιουργηθεί από τα 'χεράκια' σου;

Το καθετί είναι ιδιαίτερο όταν το κάνεις για πρώτη φορά, αλλά θα αρκεστώ σε δύο συγκεκριμένα παραδείγματα.

Το πρώτο είναι ένα ποδήλατο κατασκευής "Cargo" το οποίο έφτιαξα για την μεταφορά ενός "ιδιαίτερου" παιδιού με ειδικές ανάγκες, και το δεύτερο είναι ένα ποδήλατο σε στυλ "Chopper", αρκετά μακρύ και εντυπωσιακό.

Μου είπες πριν ότι προς το παρόν πουλάς τις δημιουργίες σου στο κόστος. Πώς βιοπορίζεσαι;

Ναι, δεν έχω ακόμα οικονομικό κέρδος από τα ποδήλατα. Εργάζομαι ως Dj σε μαγαζιά της πόλης, επενδύοντας τις απολαβές μου στις κατασκευές.

Ζεις και δημιουργείς στην Καρδίτσα. Ποια είναι τα συν και ποια τα μειονεκτήματα του να δουλεύεις στην περιφέρεια;

Το να ζω και να εργάζομαι στην περιφέρεια έχει τόσο θετικά όσο και αρνητικά σημεία.

Κάποια από τα θετικά είναι ότι μπορώ να εργάζομαι σε ώρες κοινής ησυχίας και σε ένα περιβάλλον που με εμπνέει, ήσυχο και κοντά στη φύση.

Το αρνητικό είναι ότι δυσκολεύομαι κάποιες φορές να βρω τις απαραίτητες πρώτες ύλες, οπότε και αναγκάζομαι να καταφεύγω σε άλλες αγορές με τίμημα τη χρονική καθυστέρηση. Η απήχηση επίσης που θα είχε η δουλειά μου αυτή εάν γινόταν σε μια μεγαλούπολη καταννοώ ότι θα ήταν σαφώς μεγαλύτερη.

Οπότε δεν έχεις σκεφτεί να εγκαταλείψεις την πόλη σου για κάποιο μεγαλύτερο αστικό κέντρο; Τι είναι αυτό που σε κρατάει εδώ;

Δεν θα εγκατέλειπα το σπίτι και το εργαστήριο μου για να ζήσω σε μια μεγαλούπολη. Μπορεί μια μεγάλη πόλη να μου παρέχει μεγαλύτερο κοινό, αλλά το κόστος διαβίωσης είναι μεγάλο από τη στιγμή που χρειάζομαι στεγασμένο χώρο για το εργαστήριο μου.

Ποια είναι η σχέση των Καρδιτσιωτών με το ποδήλατο;

Αρκετά έως πολύ καλή! Κι αυτό γιατί η πόλη είναι επίπεδη και με μεγάλο δίκτυο ποδηλατόδρομων.

Τι ονειρεύεσαι για το μέλλον των Curba Handmade Bicycles;

Προσπαθώ να είμαι αισιόδοξος και θα ήθελα κάποια στιγμή να καταφέρω να κάνω την κατασκευή ποδηλάτων το κύριο επάγγελμά μου, ανοίγοντας ένα δικό μου μαγαζί-εργαστήριο στο κέντρο της πόλης.

"Η διαδικασία γίνεται 100% στο χέρι σε ότι αφορά την δημιουργία του σκελετού ή ακόμη και κάποιων περιφεριακών εξαρτημάτων. Ακόμη και το βάψιμο του ποδηλάτου εγώ το κάνω. Όλα γίνονται κυριολεκτικά στο χέρι, χωρίς μηχανήματα. Από την πιο μικρή βίδα μέχρι και το πιο μεγάλο τμήμα του ποδηλάτου."

Penny Farthing - "Η κατασκευή του κράτησε τρεις μήνες, και είχε μεγάλη δυσκολία καθώς δεν είχα 'υλικό' για τίποτε αντίστοιχο. Έτσι, προσπάθησα να κατανοήσω την κατασκευή αποκλειστικά από απλές φωτογραφίες."













"Η διαδικασία γίνεται 100% στο χέρι σε ότι αφορά την δημιουργία του σκελετού ή ακόμη και κάποιων περιφεριακών εξαρτημάτων. Ακόμη και το βάψιμο του ποδηλάτου εγώ το κάνω. Όλα γίνονται κυριολεκτικά στο χέρι, χωρίς μηχανήματα. Από την πιο μικρή βίδα μέχρι και το πιο μεγάλο τμήμα του ποδηλάτου."





Penny Farthing - "Η κατασκευή του κράτησε τρεις μήνες, και είχε μεγάλη δυσκολία καθώς δεν είχα 'υλικό' για τίποτε αντίστοιχο. Έτσι, προσπάθησα να κατανοήσω την κατασκευή αποκλειστικά από απλές φωτογραφίες."





"Cargo" - "Το έφτιαξα για την μεταφορά ενός "ιδιαίτερου" παιδιού με ειδικές ανάγκες."



"Chopper"























"Η απήχηση επίσης που θα είχε η δουλειά μου αυτή εάν γινόταν σε μια μεγαλούπολη καταννοώ ότι θα ήταν σαφώς μεγαλύτερη. Ωστόσο, δεν θα εγκατέλειπα ποτέ το σπίτι μου για να ζήσω σε μία μεγαλούπολη"



"Η απήχηση επίσης που θα είχε η δουλειά μου αυτή εάν γινόταν σε μια μεγαλούπολη καταννοώ ότι θα ήταν σαφώς μεγαλύτερη. Ωστόσο, δεν θα εγκατέλειπα ποτέ το σπίτι μου για να ζήσω σε μία μεγαλούπολη"

www.lifo.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου